Νικόλας Μαραγκόπουλος / Σύγχρονες όψεις διαχρονικών θέσεων

Ο Γιάννης Λεοντάρης παρουσιάζει στο Θέατρο Σταθμός την παράσταση του έργου Οθέλλος/Πορνογραφία που βασίζεται στον Οθέλλο του Σαίξπηρ, προσεγγίζοντας το θέμα της ζήλιας μέσα από το πρίσμα της πατριαρχίας που καθορίζει τις αντιλήψεις και τις ζωές μας. Οι γυναικοκτονίες της Δυσδαιμόνας και της Αιμιλίας έρχονται στο επίκεντρο της παράστασης για να διευκρινιστεί και να διαχωριστεί η θέση του θύματος από αυτήν του θύτη. Ο Νικόλας Μαραγκόπουλος μας μίλησε για τον ρόλο του Ιάγου που έχει αναλάβει αναδεικνύοντας την ανθρώπινη πλευρά του σκοτεινού χαρακτήρα, όπως θα τον συναντούσαμε στην εποχή μας.
Που συναντά την εποχή μας ο Οθέλλος του Σαίξπηρ;
Όλα τα μεγάλα κείμενα φιλοσοφούν. Ο «Οθέλλος» είναι ένα τέτοιο κείμενο και ως τέτοιο, κάθε σελίδα του συναντιέται με το σήμερα. Στην Ελλάδα των καθημερινών γυναικοκτονιών βλέπουμε συνέχεια έναν Οθέλλο που σκοτώνει γιατί την αγαπούσε.
Και σε όλους μέσα μας υπάρχει ένας Ιάγος, που αιμορραγεί αλλά δεν σκοτώνεται…
Πώς δουλέψατε για την παράστασή σας; Τι νέο έμαθες για τον εαυτό σου μέσα από αυτή τη δουλειά;
Ο Γιάννης Λεοντάρης είναι ένας σκηνοθέτης που εφαρμόζει στις παραστάσεις του μία συγκεκριμένη μεθοδολογία προσέγγισης των κειμένων, που βασίζεται στη δουλειά πάνω στην εκφορά του λόγου μέσα από δέκα στάδια επεξεργασίας του.
Δεν κάναμε ποτέ ως θίασος «πρώτη» ανάγνωση του έργου. Η ερμηνεία του κειμένου έπεται της παρτιτούρας που κατασκευάζουμε δουλεύοντας πάνω στις λέξεις με πιο οργανικό τρόπο. Υπάρχει πάντα η αγωνία: «Με ακούν;», «Με καταλαβαίνουν;», «Θα με διακόψουν;»
Πόσο εύκολο είναι να διαστρεβλωθεί η πραγματικότητα; Η αλήθεια δε θα βγαίνει πάντα στο φως;
Όχι. Η αλήθεια δεν βγαίνει πάντα στο φως. Όπως επίσης υπάρχουν φορές που βγαίνει στο φως, αλλά είναι πολύ αργά. Στην εποχή μας, με την τεχνητή νοημοσύνη να βρίσκεται παντού γύρω μας, δεν έχουμε ιδέα αν αυτό που διαβάζουμε ως κείμενο ή βλέπουμε ως εικόνα, είναι πραγματικότητα. Θέλουμε χρόνο προσαρμογής στα καινούργια δεδομένα και σίγουρα χρειαζόμαστε μεγαλύτερη ενημέρωση στον τομέα αυτό. Κάθε μέρα που περνάει οι μηχανές γίνονται εξυπνότερες. Δεν θα το έλεγα αυτό για τους ανθρώπους.
Ποια είναι τα κίνητρα του Ιάγου για τις πράξεις του και ποιες οι βαθιές αιτίες;
Σε ένα πρώτο επίπεδο, το κίνητρο του Ιάγου είναι να εκδικηθεί τον Οθέλλο για την αδικία που του έγινε. Ο Οθέλλος προτίμησε να τοποθετήσει στη θέση του υπασπιστή – που βάσει ιεραρχίας δικαιούται ο Ιάγος- τον Κάσσιο. Έναν άνθρωπο που έχει το χάρισμα της επικοινωνίας. Σαν να λέμε έχει περισσότερους followers στο Instagram. Αυτό πυροδότησε τον μηχανισμό εκδίκησης. Υπάρχουν όμως και βαθύτερα αίτια που τον οδηγούν σε αυτές τις πράξεις. Ο θυμός του και η χαμηλή αυτοεκτίμησή του είναι κάποια από αυτά. Η ψυχανάλυση θα τον είχε βοηθήσει πολύ.
Όποιος δεν αντιστέκεται στην πατριαρχία είναι θύμα της ή φορέας της; Τι διαφοροποιεί το ένα από το άλλο;
Είμαι γεννημένος μέσα σε μία πατριαρχική κοινωνία και είμαι ποτισμένος από αυτή. Έχω υπάρξει και θύμα της πατριαρχίας και φορέας της. Οι μεγάλες αλλαγές θέλουν χρόνο.

Ποιο ήταν το προσωπικό κέρδος από την συγκεκριμένη δουλειά;
Το λίγο είναι πολύ. Η δουλειά αυτή με έφερε ένα βήμα πιο κοντά σε αυτή τη φράση που την πιστεύω απόλυτα.
Είσαι αισιόδοξος για το μέλλον; Τι σου δίνει δύναμη και πίστη στην καθημερινότητα;
Δεν είμαι ούτε αισιόδοξος ούτε απαισιόδοξος.
Φοβάμαι για τα χειρότερα και ελπίζω για τα καλύτερα.
Είμαι ο ορισμός του μέσου όρου.
Αντλώ δύναμη και πίστη για την κάθε μέρα από μία αγκαλιά ή ένα γέλιο του ανθρώπου που κοιμάμαι μαζί, από μία επιτυχία ενός μαθητή μου, από την επιθυμία της μητέρας μου να πάει στα εβδομηντατόσα της σε θεατρικό εργαστήρι, όταν βλέπω τον σκύλο μου να κολυμπάει.
Τέτοια πράγματα.
Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη

Οθέλλος / Πορνογραφία
Απόδοση – Διασκευή – Σκηνοθεσία: Γιάννης Λεοντάρης
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Οθέλλος / Πορνογραφία, μια διασκευή του Οθέλλου του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Απόδοση – Σκηνοθεσία: Γιάννης Λεοντάρης
Σκηνικά: Η ομάδα
Κοστούμια: Αιμιλία Βάλβη
Μουσική – Σχεδιασμός ηχητικού περιβάλλοντος: Βασίλης Μαντζούκης
Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Αγγελική Λεοντάρη
Βίντεο παράστασης: Γιάννης Λεοντάρης
Φωτογραφίες: Εβίτα Σκουρλέτη
Γραφιστικός σχεδιασμός: Βίκτωρ Γκουντάρας, Hervik Studio
Επικοινωνία – Προβολή: Λία Κεσοπούλου
Οργάνωση παραγωγής: Δόμνα Χουρναζίδου
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου αντίqρηση
Η παράσταση «Οθέλλος / Πορνογραφία» πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
ΔΙΑΝΟΜΗ (με αλφαβητική σειρά)
Αιμιλία Βάλβη (Δυσδαιμόνα)
Γιώργος Κριθάρας (Οθέλλος)
Νικόλας Μαραγκόπουλος (Ιάγος)
Κατερίνα Παπανδρέου (Αιμιλία)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Θέατρο Σταθμός (Β. Ουγκώ 55, Μεταξουργείο, Αθήνα)
Πρεμιέρα: Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024, στις 21:00
Παραστάσεις: Έως τις 27 Φεβρουαρίου 2024, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 (τη Δευτέρα 12/2/24 θα πραγματοποιηθεί διπλή παράσταση στις 21:00 και μεταμεσονύχτια στις 23:30)
Διάρκεια παράστασης: 100’ (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων: 15€ κανονικό | 13€ φοιτητών & άνω των 65 | 10€ ΑμεΑ, ανέργων, ατέλειες & ομαδικά άνω των 8 ατόμων
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/othellos/pornografia/
Περισσότερα:
https://stathmostheatro.gr/ | https://www.facebook.com/theatrostathmos2 | https://www.instagram.com/theatro_stathmos/