CueMagazine

Main Menu

  • Αρχική
  • Θέατρο
    • Νέα
    • Συνεντεύξεις
    • Παρουσιάσεις
    • Δοκιμές
    • Χορός
    • Παιδί
  • Βιβλία
    • Νέες Κυκλοφορίες
    • Βιβλιοθήκη
    • Συγγραφείς
    • My Book/Self
    • Stories
  • The City
    • Spots
    • Mουσική
    • Σινεμά
    • Σειρές
    • Εκθέσεις
    • Σεμινάρια
  • Cues
    • The Designer
    • X-Cue-Me
    • Me
    • People
    • Άποψη
    • Cue Me In
  • Blog
    • Road Trip
    • Point of You
  • Info
    • About
    • Contact

logo

CueMagazine

  • Αρχική
  • Θέατρο
    • Νέα
    • Συνεντεύξεις
    • Παρουσιάσεις
    • Δοκιμές
    • Χορός
    • Παιδί
  • Βιβλία
    • Ο Κόκκινος Πλανήτης του Αλεξάντρ Μπογκντάνοφ σε μετάφραση Ελένης Μπακοπούλου από τα ...

      9 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Ουίσκι, Ένα ταξίδι γευσιγνωσίας από τις Εκδόσεις Ψυχογιός / Ο κόσμος του ...

      8 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Ο Ανήφορος του Νίκου Καζαντζάκη από τις Εκδόσεις Διόπτρα

      2 Ιανουαρίου 2023
      0
    • My Book/Self: Χρυσή Γιάντσιου

      26 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Γιάννης Τσίρος / Η τρωτή πλευρά της δικαιοσύνης

      19 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • My Book/Self: Σαμπίνα Ανδρέα Άλλεν & Ερυφίλη Δρακοπούλου

      12 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Παρουσίαση Βιβλίου / Το Χαμένο Ημερολόγιο της «Άλλης» του Μάνου Λαμπράκη

      22 Νοεμβρίου 2022
      0
    • Γιάννης Παπαδόπουλος / Ανθρώπινες διαστάσεις συλλογικών εμπειριών

      14 Νοεμβρίου 2022
      0
    • My Book/Self: Νίκος Χρονόπουλος

      13 Νοεμβρίου 2022
      0
    • Νέες Κυκλοφορίες
    • Βιβλιοθήκη
    • Συγγραφείς
    • My Book/Self
    • Stories
  • The City
    • H Μαρίνα Σάττι ζωντανά στο VOX για μία εμφάνιση

      15 Ιανουαρίου 2023
      0
    • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: ΓΚΡΕΜΙΣΤΗΣ ΚΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟ ΠΑΛΛΑΣ

      12 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Workshop φωτογραφίας με την Γεωργία Πονηράκου στο Tag

      12 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Επικοινωνία του Πολιτισμού / Masterclass 22 ωρών με τον Άρη Ασπρούλη στο ...

      11 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • 1ο Πολυθεματικό Φεστιβάλ HUMAN CAST Inclusive Art Festival

      7 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Κατερίνα Κυρμιζή & Νίκος Γρηγοριάδης στο Μουσικό Κουτί

      17 Νοεμβρίου 2022
      0
    • ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΙ σε επιμέλεια Δημήτρη Τρίκα στο Δρομοκαΐτειο

      15 Νοεμβρίου 2022
      0
    • Η ξεχωριστή ερμηνεύτρια της νέας γενιάς, Μυρτώ Βασιλείου, επιστρέφει στο Faust!

      15 Νοεμβρίου 2022
      0
    • Ελένη Βιτάλη και Χρήστος Θηβαίος / Μια απρόβλεπτη συνάντηση στο Γυάλινο Μουσικό ...

      14 Νοεμβρίου 2022
      0
    • Spots
    • Mουσική
    • Σινεμά
    • Σειρές
    • Εκθέσεις
    • Σεμινάρια
  • Cues
    • Cue Me In / Μαρίνα Παντελάκη

      30 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Cue Me In / Αλεξάνδρα Σταμούλη

      15 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Cue Me In / Οδυσσέας Πετράκης

      10 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Cue Me In / Κωνσταντίνα Ράικου

      9 Ιανουαρίου 2023
      0
    • The Designer: Dear Violet / The roots of violets

      14 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Cue Me In / Σαμπίνα Ανδρέα Άλλεν & Ερυφίλη Δρακοπούλου

      12 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Cue Me In / Κατερίνα Αγγελίτσα

      11 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Cue Me In / Όλια Ντακογιάννη

      9 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Cue Me In / Γιάννης Ταυλάς

      30 Νοεμβρίου 2022
      0
    • The Designer
    • X-Cue-Me
    • Me
    • People
    • Άποψη
    • Cue Me In
  • Blog
    • Road Trip
    • Point of You
  • Info
    • About
    • Contact
Συνεντεύξεις
Home›Θέατρο›Συνεντεύξεις›Άρης Νινίκας / Το φως της ποίησης, η μάχη του λόγου

Άρης Νινίκας / Το φως της ποίησης, η μάχη του λόγου

By Ήβη Βασιλείου
12 Αυγούστου 2021
723
0

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, παρουσιάζει στο πλαίσιο του 64ου Φεστιβάλ Φιλίππων, τη Δευτέρα 16 και την Τρίτη 17 Αυγούστου στις 9.00 το βράδυ, στους Κήπους της Οικίας του Μοχάμεντ Άλι, τα κείμενα της Γλυκερίας Μπασδέκη «Μικρός Προφήτης» και του Άκη Δήμου «Ανθή/Ανθούλα/Μόνικα», σε μία ενιαία παράσταση. Ο ποιητικός λόγος της Γλυκερίας Μπασδέκη και η διακειμενική αντίληψη του Άκη Δήμου συναντούν τη διαχρονική ποίηση του Διονύσιου Σολωμού, διερευνώντας την κοινή μας ιστορία, αυτή που διαμόρφωσε την εθνική μας ταυτότητα και κληρονομιά και αναζητώντας την ανθρώπινη ουσία. Ο Άρης Νινίκας -υποδύεται τον Μικρό Προφήτη που ανακαλύπτει εκ νέου την σολωμική ποίηση- μας μίλησε για την συνάντησή του με τον λόγο των σημαντικών συγγραφέων του κειμένου, την επιστροφή στις πρόβες και την επικείμενη επαφή με τους θεατές, τις σκέψεις του για το -θεατρικό- παρόν και μέλλον. 

 

Πως ήταν η εμπειρία της επιστροφής στις πρόβες και το θέατρο μετά τον δύσκολο χειμώνα που διανύσαμε;

Είναι αλήθεια παρήγορο να μπορείς να δουλέψεις. Ο χειμώνας ήταν αυστηρός και επιτακτικός. Το να μπαίνεις στην αίθουσα, να έρχεσαι σε επαφή με τη θεατρική πραγματικότητα και να συναντάς ανθρώπους είναι μεγάλη ανάσα. Προσωπικά επιστρέφοντας στο θέατρο ένιωσα σα να μπαίνω σε κάποιο μουσείο. Εννοώ, τα πράγματα ήταν εκεί και μας περίμεναν όπως τα αφήσαμε, μόνο που τώρα και αυτά είχαν εγγεγραμμένο τον χρόνο της αναμονής και εμείς είχαμε εγγεγραμμένο τον χρόνο της προσμονής. Ένιωσα ότι πρέπει να “ακουμπήσω” τον θεατρικό χώρο με μεγαλύτερη τρυφερότητα και προσοχή, όμοια με αυτή που δίνεται στα εκθέματα των μουσείων. Και μία ενέργεια που υπήρχε που από τα πρώτα βλέμματα που μοιραστήκαμε με τους ανθρώπους εκεί καταλάβαμε ότι ζητάει να διοχετευτεί.

Όλα αυτά τα προβλήματα του θεάτρου που ήρθαν στην επιφάνεια αυτή την περίοδο τι μας δίδαξαν;

Ο χρόνος θα το φανερώσει αυτό. Εννοώ αν μας δίδαξαν κάτι και αν θέλουμε να  διδαχτούμε. Που δεν είναι θέμα διδαχής δηλαδή αλλά μάλλον αναγνώρισης και επαναδιαπραγμάτευσης. Και δεν είναι μόνο θεατρικό το ζήτημα. Προβλήματα υπήρχαν και υπάρχουν ούτως ή άλλως. Τώρα το ποιος βλέπει τι και τι κάνει γι αυτό, εκεί νομίζω βρίσκεται το ζήτημα.

Τι έχει ανάγκη το θέατρο;

Μακάρι να ήξερα. Θα πω σίγουρα ευγένεια. Ουσιαστική, όχι αυτή του “παρακαλώ” και “ευχαριστώ” που βοηθάνε αλλά ειρήσθω εν παρόδω ακόμα κι αυτά τα χρησιμοποιούμε μάλλον ως επιρρήματα. Μιλώ για την ευγένεια που έρχεται από τα μέσα χωρίς να απαιτεί. Αυτή που περιμένει να την αντιμετωπίσουμε γιατί δεν γίνεται αλλιώς. Και κάτι ακόμα. Να σκύψει το θέατρο, και όλες οι τέχνες δηλαδή, το βλέμμα και το σώμα μέσα στη κοινωνία και όχι από πάνω της. Αλλά επειδή μιλάμε για το θέατρο, να ακούσει τα σπλάχνα της κοινωνίας και να επαναγεννηθεί μέσα από αυτή και όχι να στέκει σε ένα ύψωμα και να κουνάει το δάχτυλο. Ευσεβείς πόθοι.

Που συναντιέται ο ποιητικός λόγος της Γλυκερίας Μπασδσέκη με αυτόν του Διονύσιου Σολωμού;

Σε κάθε λέξη. Η κ. Μπασδέκη έχει κάνει μία εξαιρετική δουλειά σκαλίζοντας τον Σολωμό σε κάθε πτυχή του και έχει φτιάξει ένα μωσαϊκό που θα μπορούσε να λογιστεί – και το λέω με κάθε ταπεινότητα – ως “αυτά που δεν ειπώθηκαν”. Περνούν από τον λόγο αυτόν όλα τα πρόσωπα του Σολωμικού έργου, υπαρκτά και μη (που και αυτά υπαρκτά είναι). Περνούν όλες οι θάλασσες, οι μάχες και τα λουλούδια. Με πολύ θάρρος, τρυφερότητα, συγκίνηση και γνώση βαθειά του έργου του ποιητή έχει καταφέρει η κ. Μπασδέκη να ακολουθήσει τη μουσική του και με μία έννοια να δώσει ένα δικό της φως.

Περνούν από τον λόγο αυτόν όλα τα πρόσωπα του Σολωμικού έργου, υπαρκτά και μη (που και αυτά υπαρκτά είναι). Περνούν όλες οι θάλασσες, οι μάχες και τα λουλούδια. Με πολύ θάρρος, τρυφερότητα, συγκίνηση και γνώση βαθειά του έργου του ποιητή έχει καταφέρει η κ. Μπασδέκη να ακολουθήσει τη μουσική του και με μία έννοια να δώσει ένα δικό της φως.

Τι σε συγκινεί στα κείμενά τους;

Δύσκολη ερώτηση αυτή. Σπανίως έως ποτέ μπορούμε να ορίσουμε τι ακριβώς μας συγκινεί. Η συγκίνηση είναι μάλλον μία σωματική αντίδραση παρά εγκεφαλική δράση. Μου είναι δύσκολο να το αποτυπώσω. Σε μία απέλπιδα προσπάθεια θα πω πως τα ποιητικά κείμενα (και όχι μόνο) είναι ίσως ο πιο ολοκληρωμένος τρόπος να γνωρίσεις κάποιον. Ο τρόπος με τον οποίο μπαίνει μία λέξη δίπλα στην άλλη και δεν περισσεύει τίποτα σε φέρνει σε επαφή με τη πραγματικότητα του συγγραφέα και τον κόπο της ψυχής του που είναι αναπόφευκτος. Σα να διαβάζεις το κρυφό τους ημερολόγιο αλλά επειδή δεν υπάρχει απλή καταγραφή των γεγονότων, γίνονται καθολικά και συνομιλούν με τα σημεία μας που καθημερινώς τα αγνοούμε. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε δύο ανθρώπους άλλης εντελώς εποχής που συναντιούνται στον κόπο που έχουν οι λέξεις.  Θα μπορούσα να αναφέρω εκείνο το απόσπασμα ή το άλλο ή την τάδε σκηνή ή την τάδε εικόνα αλλά δεν θα είχε νόημα. Θα στερούσα από τη συγκίνηση το δικαίωμά της.

Ποιο ήταν το προσωπικό κέρδος από αυτή τη δουλειά;

Επίσης θα το φανερώσει το μέλλον. Προς το παρόν, είμαι ευγνώμων για τους ανθρώπους που συναντώ σε αυτή τη δουλειά και φυσικά για την ευκαιρία που μου δίνεται να “μυρίσω” αυτά τα συγκεκριμένα κείμενα και μαζί με αυτά όλους τους ποιητές και μη που κουβαλούν.

Τι σου δίνει δύναμη και πίστη για το μέλλον;

Η μουσική. Και οι μάχες όλων αυτών που δεν θα ακουστούν ποτέ αλλά νίκησαν. Και θα νικούν.

 

64o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
Γλυκερίας Μπασδέκη
Μικρός Προφήτης
(Περίπατος για ένα παιδί, έναν εθνικό ποιητή & έξι αισθήσεις)
 
Άκη Δήμου
Ανθή/ Ανθούλα/ Μόνικα
 
Παραγωγή: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας
Κήποι Οικίας Μοχάμεντ Άλι
Δευτέρα 16 και Τρίτη 17 Αυγούστου 2021 | ώρα 21.00
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
Σκηνικά – Κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα
Βοηθός Σκηνογράφου – Ζωγραφική εκτέλεση σκηνικών: Ορέστης Παπακωνσταντίνου
Ερμηνεύουν:
Μικρός Προφήτης
Άρης Νινίκας και ο μικρός Φώτης Ευαγγελίδης
Ανθή/Ανθούλα/Μόνικα
Μάρω Παπαδοπούλου

Related articles More from author

  • Συνεντεύξεις

    The Talk: Δύο Θεοί / Μια παράσταση λίγο πριν το τέλος από μια ομάδα που είναι ακόμα στην αρχή

    19 Νοεμβρίου 2018
    By Ήβη Βασιλείου
  • Συνεντεύξεις

    Οι Λουόμενες στο Skrow Theater / Η μαγεία των μυστικών

    23 Οκτωβρίου 2019
    By Ήβη Βασιλείου
  • Συνεντεύξεις

    Πολυξένη Μυλωνά / Φως και σκοτάδι ενός ονείρου

    10 Ιανουαρίου 2019
    By Ήβη Βασιλείου
  • Συνεντεύξεις

    Αμαλία Βλάχου / Μήνις, η επανάσταση του καναπέ -ή αισιοδοξία του παρόντος-

    25 Οκτωβρίου 2017
    By Ήβη Βασιλείου
  • Συνεντεύξεις

    Μιχάλης Μουλακάκης / Το ταξίδι του Οιδίποδα

    10 Μαΐου 2018
    By Ήβη Βασιλείου
  • Συνεντεύξεις

    Περσόνα: Πρόσωπα & όψεις / Ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου μιλούν για την παράσταση

    29 Νοεμβρίου 2016
    By Ήβη Βασιλείου

Leave a reply Ακύρωση απάντησης

INFORMATION

  • About
  • Contact
  • Terms of Use

Follow us

  • Facebook
  • Instagram
info@cuemagazine.gr | ©2022 CueMagazine All Rights Reserved | ☢ designed by titouf