CueMagazine

Main Menu

  • Αρχική
  • Θέατρο
    • Νέα
    • Συνεντεύξεις
    • Παρουσιάσεις
    • Δοκιμές
    • Χορός
    • Παιδί
  • Βιβλία
    • Νέες Κυκλοφορίες
    • Βιβλιοθήκη
    • Συγγραφείς
    • My Book/Self
    • Stories
  • The City
    • Spots
    • Mουσική
    • Σινεμά
    • Σειρές
    • Εκθέσεις
    • Σεμινάρια
  • Cues
    • The Designer
    • X-Cue-Me
    • Me
    • People
    • Άποψη
    • Cue Me In
  • Blog
    • Road Trip
    • Point of You
  • Info
    • About
    • Contact

logo

CueMagazine

  • Αρχική
  • Θέατρο
    • Νέα
    • Συνεντεύξεις
    • Παρουσιάσεις
    • Δοκιμές
    • Χορός
    • Παιδί
  • Βιβλία
    • Ο Κόκκινος Πλανήτης του Αλεξάντρ Μπογκντάνοφ σε μετάφραση Ελένης Μπακοπούλου από τα ...

      9 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Ουίσκι, Ένα ταξίδι γευσιγνωσίας από τις Εκδόσεις Ψυχογιός / Ο κόσμος του ...

      8 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Ο Ανήφορος του Νίκου Καζαντζάκη από τις Εκδόσεις Διόπτρα

      2 Ιανουαρίου 2023
      0
    • My Book/Self: Χρυσή Γιάντσιου

      26 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Γιάννης Τσίρος / Η τρωτή πλευρά της δικαιοσύνης

      19 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • My Book/Self: Σαμπίνα Ανδρέα Άλλεν & Ερυφίλη Δρακοπούλου

      12 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Παρουσίαση Βιβλίου / Το Χαμένο Ημερολόγιο της «Άλλης» του Μάνου Λαμπράκη

      22 Νοεμβρίου 2022
      0
    • Γιάννης Παπαδόπουλος / Ανθρώπινες διαστάσεις συλλογικών εμπειριών

      14 Νοεμβρίου 2022
      0
    • My Book/Self: Νίκος Χρονόπουλος

      13 Νοεμβρίου 2022
      0
    • Νέες Κυκλοφορίες
    • Βιβλιοθήκη
    • Συγγραφείς
    • My Book/Self
    • Stories
  • The City
    • Ο Φοίβος Δεληβοριάς επιστρέφει στο Κύτταρο

      8 Φεβρουαρίου 2023
      0
    • Ο Σταύρος Ξαρχάκος και το Δημοτικό τραγούδι στο Θέατρο Παλλάς

      8 Φεβρουαρίου 2023
      0
    • H Μαρίνα Σάττι ζωντανά στο VOX για μία εμφάνιση

      15 Ιανουαρίου 2023
      0
    • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: ΓΚΡΕΜΙΣΤΗΣ ΚΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟ ΠΑΛΛΑΣ

      12 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Workshop φωτογραφίας με την Γεωργία Πονηράκου στο Tag

      12 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Επικοινωνία του Πολιτισμού / Masterclass 22 ωρών με τον Άρη Ασπρούλη στο ...

      11 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • 1ο Πολυθεματικό Φεστιβάλ HUMAN CAST Inclusive Art Festival

      7 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Κατερίνα Κυρμιζή & Νίκος Γρηγοριάδης στο Μουσικό Κουτί

      17 Νοεμβρίου 2022
      0
    • ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΙ σε επιμέλεια Δημήτρη Τρίκα στο Δρομοκαΐτειο

      15 Νοεμβρίου 2022
      0
    • Spots
    • Mουσική
    • Σινεμά
    • Σειρές
    • Εκθέσεις
    • Σεμινάρια
  • Cues
    • TO MILKY WAY ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΚΕΚΑΤΟΥ ΞΕΚΙΝΑ ΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΤΟΥ ΠΟΡΕΙΑ!

      8 Φεβρουαρίου 2023
      0
    • Cue Me In / Μαρίνα Παντελάκη

      30 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Cue Me In / Αλεξάνδρα Σταμούλη

      15 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Cue Me In / Οδυσσέας Πετράκης

      10 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Cue Me In / Κωνσταντίνα Ράικου

      9 Ιανουαρίου 2023
      0
    • The Designer: Dear Violet / The roots of violets

      14 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Cue Me In / Σαμπίνα Ανδρέα Άλλεν & Ερυφίλη Δρακοπούλου

      12 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Cue Me In / Κατερίνα Αγγελίτσα

      11 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Cue Me In / Όλια Ντακογιάννη

      9 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • The Designer
    • X-Cue-Me
    • Me
    • People
    • Άποψη
    • Cue Me In
  • Blog
    • Road Trip
    • Point of You
  • Info
    • About
    • Contact
Featured PostsΣυγγραφείς
Home›Featured Posts›Στεριανή Τσιντζιλώνη / Η πολιτική του χορού

Στεριανή Τσιντζιλώνη / Η πολιτική του χορού

By Ήβη Βασιλείου
17 Οκτωβρίου 2022
413
0

Η Στεριανή Τσιντζιλώνη είναι ερευνήτρια και θεωρητικός του χορού. Έχει ασχοληθεί σε βάθος τόσο με την πρακτική, όσο και με την θεωρητική διάστασή του, αλλά και με τις προεκτάσεις του σε κοινωνικό, πολιτικό και πολιτιστικό επίπεδο. Ενδιαφέρεται για το έργο των σύγχρονων Ελλήνων χορογράφων, αλλά και για τον τρόπο που αυτό συνομιλεί με τα πολιτιστικά δρώμενα του παρελθόντος. Στο βιβλίο της Υπό τη σκιά του Παρθενώνα που κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική, μελετά διεξοδικά τις παραστάσεις χορού που επισκέφτηκαν το Φεστιβάλ Αθηνών κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου (1955-1966) ως γεγονός μιας συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου και παρατηρεί πως αποτυπώνονται στην τέχνη του χορού ιδεολογίες, ιδέες και απόψεις. Μας μίλησε για την έρευνά της και όλα όσα της αποκάλυψε, τη αδιάρρηκτη σχέση τέχνης, πολιτικής και ιστορίας, για την αξία του χορού στην ζωή και την καθημερινότητά μας.

Τι κέντρισε τον ενδιαφέρον σας στις παραστάσεις χορού της περιόδου που εξετάζει το βιβλίο;

Η αρχική παρόρμηση δόθηκε από τη συνειδητοποίηση ότι κατά τη δεκαετία 1955-1966 ήρθαν στο Φεστιβάλ Αθηνών μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του διεθνούς χορού και η πρώτη αντίδραση μου ήταν να διερωτηθώ γιατί; Δηλαδή πώς και γιατί να θέλει να έρθει στην Ελλάδα ένα κορυφαίο όνομα του χορού, όταν ακόμα και στην εποχή που εγώ σπούδαζα χορό τη δεκαετία του 1990 ήταν λιγοστά τα ονόματα που βλέπαμε στη χώρα μας;

Πως δουλέψατε για την συγγραφή του; Τι νέο μάθατε κατά την ερευνητική και συγγραφική διαδικασία;

Δούλεψα πολύ με την αρχειακή έρευνα και στη συνέχεια με βιβλιογραφική έρευνα. Επιπλέον, μέρος της έρευνας έγινε με την πολύτιμη συμβολή της Dr Stacey Prickett από το Πανεπιστήμιο του Roehampton, η οποία με τη οικονομική υποστήριξη του British Academy μπόρεσε να ερευνήσει αρχεία στις ΗΠΑ.

Από την έρευνα έμαθα με έκπληξη ότι κατά τη μεταπολεμική περίοδο, και εκτός Φεστιβάλ Αθηνών, υπήρχε πολύ μεγαλύτερη κινητικότητα ξένων καλλιτεχνών από ό,τι φανταζόμουν σε μια χώρα με πενιχρές υποδομές για το χορό, χωρίς μεγάλο κοινό και με τεράστια οικονομικά και πολιτικά προβλήματα. Επίσης, είδα πόσο πολυεπίπεδη, περίπλοκη, και συχνά αντιφατική είναι η σχέση του χορού με την πολιτική και πόσο θα πρέπει όλοι μας να κοιτάμε πιο βαθιά, πέρα από τα προφανή και αυτονόητα.

Διαπίστωσα επίσης ότι κατά τη δεκαετία του 1950 γράφτηκε μεγάλος, αναλογικά, όγκος θεωρητικών κειμένων για το χορό στην Ελλάδα όταν ακόμα και σήμερα υπάρχουν στην χώρα μας ελάχιστα έντυπα που φιλοξενούν κριτικές χορού ή θεωρητικά κείμενα.

Η τέχνη και ο πολιτισμός κάθε εποχής αποτυπώνουν και την πολιτική της;

Νομίζω, ότι αυτή η ερώτηση συνεχίζει την προηγούμενη σκέψη μου σχετικά με την πολυπλοκότητα αυτής της σχέσης. Η τέχνη και ο πολιτισμός αποτυπώνουν αλλά και αποτυπώνονται στην πολιτική. Η τέχνη δεν είναι αντανάκλαση μόνο. Είναι και κινητήρια δύναμη, είναι πιθανό πρόπλασμα μορφωμάτων, είναι χώρος διαπραγμάτευσης και πιθανά αντίστασης. Είναι ίσως και σε κάποιες περιπτώσεις ο εν δυνάμει χώρος ανάμεσα στην πραγματικότητα και την ουτοπία.

Ένα κρατικό φεστιβάλ ή μια κρατική σκηνή οφείλουν να παίρνουν πολιτική θέση με το καλλιτεχνικό πρόγραμμά τους;

Έχοντας νομίζω διατυπώσει καθαρά πιο πάνω την προσωπική και την ερευνητική μου θέση για τη σχέση τέχνης-πολιτικής, θα απαντήσω ότι ένας κρατικός φορέας παίρνει θέση απλά και μόνο από την ύπαρξή του ως κρατικός φορέας. Δηλαδή, οι πράξεις, ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός του έχουν δύναμη, και μάλιστα ηγεμονική, καθώς απορρέουν από μια δομή του κράτους. Η δύναμη αυτή όμως δεν είναι μονοδιάστατη ή εκ προοιμίου προκαθορισμένη και δεν απορρέει από ένα μόνο πρόσωπο π.χ. τη Διεύθυνση του Φεστιβάλ. Ανέφερα νωρίτερα πόσο περίπλοκη και πολυεπίπεδη μπορεί να είναι η σχέση καθώς άτομα, δυναμικές του πεδίου, ιστορικά προηγούμενα, κοινωνικά συμφραζόμενα αλλά και τυχαία γεγονότα συμβάλλουν σε αυτό που παρουσιάζεται τελικά και στον τρόπο με τον οποίο θα προσληφθεί από τα μέλη του κοινού.

Η σωματική έκφραση είναι ισχυρότερη από τον λόγο; Κάθε λαός έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ή πρόκειται για μια παγκόσμια γλώσσα;

Το σώμα έχει απίστευτη δύναμη και όντως μπορεί να ‘μιλήσει’ πέρα από τη γλώσσα.  Αλλά αυτό είναι και το πιο κοινό στερεότυπο που συναντά κανείς  και οδήγησε την κριτική γλώσσα της εποχής που μελετάω στο βιβλίο να αναμασά ανούσιες κοινοτυπίες και να μην μπορεί ουσιαστικά να αναλύσει τί σημαίνει αυτό και πώς λειτουργεί.

Το δεύτερο ερώτημα που θέτετε είναι τεράστιο, και νομίζω δεκαετίες τώρα οι ανθρωπολόγοι, οι ιστορικοί, οι κοινωνιολόγοι κτλ του χορού τοποθετούνται επί αυτού. Εγώ θα απαντήσω με ένα ζήτημα που ανακύπτει από τη μελέτη μου. Καθώς το μπαλέτο στη μεταπολεμική περίοδο εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο (τόσο ως εκπαίδευση, όσο και ως παράσταση) γίνεται δηλαδή ‘lingua franca’, οι ‘εθνικές σχολές’ μπαλέτου γίνονται όλο και πιο ισχυρές και προσπαθούν να οριοθετήσουν τις ιδιαιτερότητές τους μέσα από τις διαφορές τους με τις άλλες Σχολές. Σε ένα άλλο πλαίσιο, ταυτόχρονα, το μπαλέτο είναι μια τέχνη Ευρωπαϊκής καταγωγής που φέρει έναντι άλλον χορευτικών ειδών την κληρονομιά της αποικιοκρατίας αλλά ταυτόχρονα γίνεται ένα ουδέτερο έδαφος για την αποσόβηση των Ψυχροπολεμικών εντάσεων σε τοπικό επίπεδο. Άρα, αντί να απαντήσω σε αυτό που ρωτάτε, δηλαδή σε ζητήματα διεθνικότητας, ιδιαιτερότητας κτλ προσπαθώ να κατανοήσω τις δυναμικές και τις σημασίες που συγκροτούνται πίσω από τις εκάστοτε θέσεις.

Από τους τομείς του χορού με τους οποίους ασχολείστε, ποιο κομμάτι απολαμβάνετε περισσότερο;

Μου είναι δύσκολο να διαλέξω. Η επιμέλεια είναι για μένα μια καλλιτεχνική πρακτική οπότε μου ερεθίζει τη δημιουργικότητα και τη σκέψη, η διδασκαλία με εμπνέει να ανακαλύπτω νέα πράγματα και να μαγεύομαι από τη γοητεία των νέων, η έρευνα είναι μικρόβιο και τα διάφορα ερευνητικά και καλλιτεχνικά πρότζεκτ μου δίνουν την ευχαρίστηση της ομαδικής δουλειάς.

Είστε αισιόδοξη για το μέλλον;

Μάλλον όχι με την έννοια ότι ζούμε σε μια πολύ δύσκολη εποχή που δεν νομίζω ότι άμεσα θα γίνει κάτι ουσιαστικά θετικό. Γενικότερα όμως, είμαι αισιόδοξο άτομο και θεωρώ ότι η ζωή, η φύση, ο άνθρωπος, ο κόσμος, βρίσκει τρόπους προσαρμογής, διαχείρισης και επιβίωσης ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι η ζωή δεν θα είναι όπως την ξέρουμε.

Τι σας δίνει δύναμη και πίστη για τη συνέχεια;

Η νέα γενιά, οι μαθητές μου και ο γιός μου.

Το βιβλίο της Στεριανής Τσιντζιλώνη Υπό τη σκιά του Παρθενώνα κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική

TagsΚάπα Εκδοτική

Related articles More from author

  • Νέες Κυκλοφορίες

    ΙΟΛΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ & ΑΡΗΣ ΑΣΠΡΟΥΛΗΣ / ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ. Η ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

    15 Νοεμβρίου 2021
    By Cue Team
  • Featured PostsΣυγγραφείς

    Λίλυ Αλεξιάδου: Άγγελος Τερζάκης / Αγωνιών και Άγρυπνος

    15 Φεβρουαρίου 2022
    By Ήβη Βασιλείου
  • Νέες Κυκλοφορίες

    Βιβλία για τις γιορτές!

    27 Δεκεμβρίου 2018
    By Cue Team
  • Συγγραφείς

    Ευτυχία Αλεξανδροπούλου / Βρίσκοντας την ποίηση

    22 Μαρτίου 2022
    By Ήβη Βασιλείου
  • Featured PostsΒιβλιοθήκη

    Ο σκηνοθέτης, ο ηθοποιός Λευτέρης Βογιατζής: Η μνήμη ως τόπος συνάντησης

    16 Σεπτεμβρίου 2020
    By Ήβη Βασιλείου
  • Featured PostsΣυγγραφείς

    Γιώργος Π. Πεφάνης / Ο κριτικός ως συνοδοιπόρος της δημιουργίας

    7 Νοεμβρίου 2022
    By Ήβη Βασιλείου

Leave a reply Ακύρωση απάντησης

INFORMATION

  • About
  • Contact
  • Terms of Use

Follow us

  • Facebook
  • Instagram
info@cuemagazine.gr | ©2022 CueMagazine All Rights Reserved | ☢ designed by titouf