CueMagazine

Main Menu

  • Αρχική
  • Θέατρο
    • Νέα
    • Συνεντεύξεις
    • Παρουσιάσεις
    • Δοκιμές
    • Χορός
    • Παιδί
  • Βιβλία
    • Νέες Κυκλοφορίες
    • Βιβλιοθήκη
    • Συγγραφείς
    • My Book/Self
    • Stories
  • The City
    • Spots
    • Mουσική
    • Σινεμά
    • Σειρές
    • Εκθέσεις
    • Σεμινάρια
  • Cues
    • The Designer
    • X-Cue-Me
    • Me
    • People
    • Άποψη
    • Cue Me In
  • Blog
    • Road Trip
    • Point of You
  • Info
    • About
    • Contact

logo

CueMagazine

  • Αρχική
  • Θέατρο
    • Νέα
    • Συνεντεύξεις
    • Παρουσιάσεις
    • Δοκιμές
    • Χορός
    • Παιδί
  • Βιβλία
    • Μανόλης Βλαχογιάννης / Η πορεία του κόσμου

      21 Απριλίου 2023
      0
    • Χρήστος Νικολόπουλος / Η βαθιά αλήθεια των λέξεων

      28 Μαρτίου 2023
      0
    • Βαγγέλης Ευαγγελίου / Η ποίηση της καθημερινότητας

      21 Μαρτίου 2023
      0
    • Βίλια Χατζοπούλου / Ο τόπος -μας- ως συνοδοιπόρος

      24 Φεβρουαρίου 2023
      0
    • Ο Κόκκινος Πλανήτης του Αλεξάντρ Μπογκντάνοφ σε μετάφραση Ελένης Μπακοπούλου από τα ...

      9 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Ουίσκι, Ένα ταξίδι γευσιγνωσίας από τις Εκδόσεις Ψυχογιός / Ο κόσμος του ...

      8 Ιανουαρίου 2023
      0
    • Ο Ανήφορος του Νίκου Καζαντζάκη από τις Εκδόσεις Διόπτρα

      2 Ιανουαρίου 2023
      0
    • My Book/Self: Χρυσή Γιάντσιου

      26 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Γιάννης Τσίρος / Η τρωτή πλευρά της δικαιοσύνης

      19 Δεκεμβρίου 2022
      0
    • Νέες Κυκλοφορίες
    • Βιβλιοθήκη
    • Συγγραφείς
    • My Book/Self
    • Stories
  • The City
    • Spots
    • Mουσική
    • Σινεμά
    • Σειρές
    • Εκθέσεις
    • Σεμινάρια
  • Cues
    • Cue Me In / Ντορίτα Μπακατσέλου

      26 Μαΐου 2023
      0
    • Cue Me In / Ιωάννα Εμμανουήλ

      15 Μαΐου 2023
      0
    • Cue Me In / Παρασκευή Δουρουκλάκη

      9 Μαΐου 2023
      0
    • Cue Me In / Σταύρος Παναγιωτόπουλος

      24 Απριλίου 2023
      0
    • Cue Me In / Δημήτρης Τσιγκριμάνης

      24 Απριλίου 2023
      0
    • Cue Me In / Μαρία Κρασοπούλου

      24 Απριλίου 2023
      0
    • The Designer: Freyja Jewelry / Ιστορίες πίσω από τις δημιουργίες

      23 Μαρτίου 2023
      0
    • Cue Me In / Βασιλίνα Κατερίνη

      12 Μαρτίου 2023
      0
    • The Designer: Kōena Candles / Τα αρώματα της ισορροπίας

      21 Φεβρουαρίου 2023
      0
    • The Designer
    • X-Cue-Me
    • Me
    • People
    • Άποψη
    • Cue Me In
  • Blog
    • Road Trip
    • Point of You
  • Info
    • About
    • Contact
Συνεντεύξεις
Home›Θέατρο›Συνεντεύξεις›Αναστασία Χατζάρα / Δύσκολες Νύχτες: Μια διαδρομή χαράς και πόνου

Αναστασία Χατζάρα / Δύσκολες Νύχτες: Μια διαδρομή χαράς και πόνου

By Ήβη Βασιλείου
25 Φεβρουαρίου 2019
1341
0

Τα βιβλία σου είναι όμοια μ’ εσένα: απομονωμένα· ζούνε στη μοναξιά. Και κάτι λέξεις περίεργες: το καντενάσο, το μάσκουλο, το γλυστήρι, η μπετούγια, η λιάστρα του σύκου, η άφτρα του λύχνου, το σαμιαμίθι, το σερπετό, το χαμόπυρο…»

Μέλπω Αξιώτη, Η Κάδμω

 

Το πολύτιμο για τα νεοελληνικά γράμματα έργο της Μέλπως Αξιώτη, συνομιλεί με κείμενα-ντοκουμέντα από τον πολυσχιδή βίο της Ηλέκτρας Αποστόλου, ενός εμβληματικού προσώπου της Εθνικής Αντίστασης. Η ζωή της Αποστόλου, φωτίζει άλλοτε σαν προοικονομία και άλλοτε σαν ειρωνική αντίστιξη το αυτοβιογραφικό κείμενο της Αξιώτη, αγωνίστριας επίσης της Εθνικής Αντίστασης, στα χρόνια πριν από την αντιφασιστική της δράση, τα νεανικά της χρόνια. Δύο φωνές ενώνονται για να μεταδώσουν την πολυδιάστατη και συχνά γεμάτη αντιφάσεις   κατάσταση της αυτοδιάθεσης για έναν υψηλότερο σκοπό, σε μια προσπάθεια αποκατάστασης της έννοιας του πατριωτισμού, που στις μέρες μας έχει γίνει ιδιαίτερα αμφιλεγόμενος.

Η Αναστασία Χατζάρα μας μίλησε για την παράσταση-αναλόγιο που παρουσιάζεται στο Θέατρο Άλμα σε σκηνοθεσία Ελένης Ζαραφίδου και μοιράζεται με την Θεοδώρα Τζήμου, για τον πλούτο της γραφής της Μέλπως Αξιώτη και την αξία της ουσιαστικής δράσης της Ηλέκτρας Αποστόλου, την διαδρομή ως την παράσταση και εντός της.

 

Τι σε συγκινεί στα κείμενα της Μέλπως Αξιώτη; Που εντοπίζεις την αξία τους;

Η Μέλπω Αξιώτη υπήρξε μία προσωπικότητα αρκετά «προχωρημένη» και πρωτοποριακή σε σχέση με την εποχή της όταν η κοινωνία τότε ήθελε την γυναίκα κλεισμένη στο σπίτι και να φροντίζει τα του οίκου. Η προσωπικότητα και το πνεύμα της Αξιώτη παρουσιάζεται πολύ έντονα και μέσα από το συγγραφικό της έργο γιατί ήταν μία συγγραφέας περισσότερο  μοντέρνα από αυτό που άντεχε η εποχή της. Αυτό λοιπόν παρουσιάζεται αρκετά μέσα από το έργο της «Δύσκολες Νύχτες» το οποίο αν και ήταν το πρώτο της συγγραφικό εγχείρημα κατάφερε να αποσπάσει θετικά σχόλια στους φιλολογικούς κύκλους καθώς και το Βραβείο του γυναικείου συλλόγου Γραμμάτων και Τεχνών. Αυτό που είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον στην γραφή της Αξιώτη είναι η σύνδεση της αυτοβιογραφίας μαζί με την μυθοπλασία όπως για παράδειγμα είναι οι γλυκόπικρες αφηγήσεις της παιδικής της ηλικίας, η αναζήτηση ενός σπιτικού σε συνδυασμό με την μοναξιά, την ματαίωση. Μία φράση που έχει μείνει έντονα στη σκέψη μου είναι «Ώσπου να ‘ρθει η σειρά σου να σακατευτείς έχει ωραία πράγματα η ζωή».

 

Ποια ήταν η Ηλέκτρα Αποστόλου; Γιατί επιλέξατε να ασχοληθείτε μαζί της;

Η Ηλέκτρα Αποστόλου είναι εξίσου με την Μέλπω Αξίωτη μία προσωπικότητα δυναμική και ενδιαφέρουσα. Υπήρξε αγωνίστρια την εποχή της Εθνικής Αντίστασης. Παρότι προερχόταν από μία εύπορη οικογένεια στόχος της από μικρή ηλικία ήταν ο αγώνας της ισότητας των ανθρώπων ώστε να καταληφθεί η αδικία που υπήρχε στην κοινωνία. Ένας από τους βασικούς της αγώνες ήταν η ισότητα των γυναικών. Οι έντονες κοινωνικές και πολιτικές αναζητήσεις της θα την οδηγήσουν στην ένταξη της στο ΚΚΕ όπου και θα αρχίσει τον έντονο αγώνα των «πιστεύω» της. Η Ηλέκτρα Αποστόλου δολοφονήθηκε στα 34 της χρόνια έπειτα από τα βασανιστήρια που υπέστη από Έλληνες οι οποίοι συνεργάζονταν με τους Γερμανούς και όχι μόνο αυτό, αλλά η σωρός της πετάχτηκε στο κέντρο της Αθήνας.

 

Ποια είναι η πρόθεση της επιλογής σας για το αναλόγιο;

Μέσα από το συγκεκριμένο θεατρικό αναλόγιο θέλουμε να παρουσιάσουμε δύο παράλληλες φωνές. Αυτή της Μέλπως Αξιώτη μέσα από το αυτοβιογραφικό της έργο και αυτή της Ηλέκτρας Αποστόλου μέσα από τα υπάρχοντα ντοκουμέντα. Μέσα από την σκηνοθετική οπτική της Ελένης Ζαραφίδου θα δοθεί μία καθόλα σύγχρονη ματιά για την πολυδιάστατη και συχνά γεμάτη αντιφάσεις κατάσταση της αυτοδιάθεσης για έναν υψηλότερο σκοπό, καθώς και μία προσπάθεια αποκατάστασης της έννοιας του πατριωτισμού που στις μέρες μας έχει γίνει ιδιαίτερα αμφιλεγόμενος.

 

Ποιο ήταν το προσωπικό κέρδος από την επαφή με αυτά τα κείμενα και από την δουλειά με την ομάδα μέχρι τώρα;

Αρχικά η ενασχόληση με σημαντικά κείμενα είναι ένα πολύ ισχυρό κίνητρο. Στην προκειμένη περίπτωση κατάλαβα από την πρώτη κιόλας ανάγνωση ότι με αφορούν εξολοκλήρου, με «ιντριγκάρουν». Κατά την διάρκεια των προβών άρχισα να αντιλαμβάνομαι την δυναμική που έχουν  και ο χώρος που ξαφνικά άρχισε να δημιουργείται είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον που  έχει ως αποτέλεσμα να ανατρέπεται ακόμα και η αίσθηση ή η άποψη που είχε δημιουργήσει το ίδιο το κείμενο εξαρχής. Τα συγκεκριμένα κείμενα έχουν τέτοια δύναμη που μπορεί να υπάρξουν ανατροπές και κατά την διάρκεια της παράστασης. Ακόμη, σε ότι αφορά την ομάδα είναι μεγάλη μου χαρά που συνεργάζομαι με τις δύο συγκεκριμένες γυναίκες. Με τη Θεοδώρα Τζήμου έχουμε δουλέψει  ξανά στο παρελθόν και είναι πάντα μεγάλη η χαρά μου να την συναντώ. Είναι γενναιόδωρη τόσο απέναντι στο κοινό (τα δίνει όλα που λέμε) όσο και απέναντι στους συναδέλφους της, είναι πάντα πολύ δοτική και υποστηριχτική. Με την Ελένη Ζαραφίδου έχουμε συνεργαστεί στο παρελθόν και είναι φίλη πολλών ετών από τα χρόνια της σχόλης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Η Ελένη, στη σκηνοθεσία ξέρει επακριβώς τι θέλει να καταφέρει, έχει άποψη που δεν φοβάται να την εκφράσει και να την υποστηρίξει σθεναρά. Έχω μεγάλη εμπιστοσύνη, εκτίμηση και στις δύο. Ό,τιδήποτε αποκομίζω από τις συναντήσεις μας το κρατάω σαν φυλακτό. Περιμένω να δω που θα μας βγάλει αυτό το ταξίδι.

 

Σε τι συνίσταται η αντίσταση στις μέρες μας;

Η Ηλέκτρα Απόστόλου, η Μαρία Δημάδη, η Λέλα Καραγιάννη, η Ηρώ Κωνστανοπούλου είναι γυναίκες που αντιστάθηκαν και θυσίασαν τη ζωή τους για έναν ανώτερο σκοπό. Αντιστάθηκαν απέναντι στους Γερμανούς ενώ παράλληλα πάλευαν για τα δικαιώματα των γυναικών. Είναι μείζονος σημασίας το πότε και με ποιον τρόπο αντιστάθηκαν. Σκέφτομαι τις γυναίκες του τότε (την Ηλέκτρα Αποστόλου, την Μέλπω Αξιώτη) πως θα δρούσαν αν  ζούσαν στην εποχή που διανύουμε. Στις μέρες μας τα πράγματα είναι θολά και μπερδεμένα. Δεν είναι σε αρκετές περιπτώσεις ξεκάθαρο το ποιος αντιστέκεται και απέναντι σε τι. Στα μάτια μου μία σύγχρονη γυναίκα που αντιστέκεται και χρησιμοποιεί την δύναμή της για έναν απώτερο σκοπό είναι η Βρετανίδα ηθοποιός Vanessa Redgrave. Η στάση της απέναντι στο προσφυγικό, η προσφορά της και ο πολιτικός λόγος της  χρήζουν προσοχής. Μία φράση της που έχει εντυπωθεί στο μυαλό μου είναι «Το να χάσεις την πατρίδα σου και τη ροή της κοινωνικής σου ζωής μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή στον καθένα μας».

 

Τι σου δίνει δύναμη στην καθημερινότητα; Χαρά;

Χαρά και δύναμη αντλώ από τους αγαπημένους μου ανθρώπους, από την κόρη μου, τον άντρα μου, τους φίλους μου. Χαρά θα πάρω από μία ωραία φράση που μπορεί να διαβάσω κάπου, από ένα ωραίο τραγούδι, από την ευγένεια ενός αγνώστου, από τη βόλτα στον ήλιο, την πίστη, την αγάπη.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

 

Σκηνοθεσία: Ελένη Ζαραφίδου

Ερμηνεύουν: Θεοδώρα Τζήμου – Αναστασία Χατζάρα

 

«Δύσκολες Νύχτες» Μέλπω Αξιώτη Κεντρική Σκηνή του θεάτρου Άλμα

25 Φεβρουαρίου και  4 Μαρτίου 2019.

Διεύθυνση: Ακομινάτου 15, Αθήνα

 

Τηλέφωνο κρατήσεων: 2105220100

 

Ημέρες και ώρα παραστάσεων: Δευτέρα στις 21:30

 

Τιμές εισιτηρίων: από 6€

 

Διάρκεια: 55 λεπτά

 

Η προπώληση εισιτηρίων γίνεται μέσω του δικτύου viva και στο ταμείο του θεάτρου

https://www.viva.gr/tickets/theatre/alma/goutou-goupatou-dyskoles-nyxtes/

TagsΘέατρο Άλμα

Related articles More from author

  • Νέα

    Η αποθέωση της τρέλας του Αύγουστου Στρίντμπεργκ στο Θέατρο Άλμα

    5 Μαρτίου 2019
    By Cue Team
  • Cue Me In

    Cue Me In / Βαγγέλης Παπαδάκης

    4 Νοεμβρίου 2019
    By Cue Team
  • Νέα

    The Art Project στο Θέατρο Άλμα / Ας έχω εγώ το κρίμα: Οι πρώτες φωτογραφίες

    10 Μαρτίου 2019
    By Cue Team
  • Νέα

    Δεν ακούω, δεν μιλάω, δεν βλέπω απο 21/10 στο Θέατρο Άλμα

    18 Οκτωβρίου 2020
    By Cue Team
  • Συνεντεύξεις

    Ανάστα Αργυροπούλου / Η δύναμη της αγάπης και τα βάθη του έρωτα

    14 Μαρτίου 2019
    By Ήβη Βασιλείου
  • Συνεντεύξεις

    Μυρτώ Πανάγου / Για ένα θέατρο ζωντανό

    4 Μαρτίου 2019
    By Ήβη Βασιλείου

Leave a reply Ακύρωση απάντησης

INFORMATION

  • About
  • Contact
  • Terms of Use

Follow us

  • Facebook
  • Instagram
info@cuemagazine.gr | ©2022 CueMagazine All Rights Reserved | ☢ designed by titouf