Χριστίνα Κυριαζίδη / Η γλώσσα του σώματος
[ΡΩΓΜΕΣ] είναι ο τίτλος της χοροθεατρικής σκηνικής σύνθεσης της ποιήτριας και ερμηνεύτριας Χριστίνας Κυριαζίδη και του Ισλανδού συνθέτη Smári Gudmundson που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη. Στην Ελλάδα οι [Ρωγμές] θα κάνουν πρεμιέρα στις 25 Νοεμβρίου (Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών) στο Θέατρο Ροές ενώ θα ακολουθήσει περιοδεία στην Ευρώπη. Η Χριστίνα Κυριαζίδη μας μίλησε για την νέα της παράσταση που αντλεί τη δύναμη της από τη συλλογική γυναικεία μνήμη και θέλει να συνομιλήσει με τη σύγχρονη γυναίκα και την ουσία της γθναικείας φύσης και υπόστασης.
Τι κινητοποίησε τη δημιουργία της νέας σας παράστασης; Πως δουλέψατε για αυτή;
Οι [ΡΩΓΜΕΣ] προέκυψαν σαν μια φυσική συνέχεια της παράστασης [ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ]. Τα τελευταία 3 χρόνια οι θεατρικές μου δημιουργίες κινούνται μέσα στα τοπία της ΓΥΝΑΙΚΟΤΗΤΑΣ – από την σχέση της γυναίκας με τον έρωτα, τη μητρότητα και την γήρανση (ΚΟΚΚΙΝΟ), μέχρι το φαινόμενο της γυναικοκτονίας (ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ). Στις [ΡΩΓΜΕΣ] βυθίστηκα ακόμη πιο βαθιά μέχρι τα γυναικεία αρχέτυπα στο συλλογικό ασυνείδητο, και με όχημα τρεις ηρωίδες, την Φαίδρα, την Αντιγόνη και την Μήδεια, θέλησα να ρίξω φως στη σχέση της ΓΥΝΑΙΚΑΣ με τον έρωτα, την εξουσία και τον θάνατο.
Άρχισα να γράφω τις [ΡΩΓΜΕΣ] τον Ιανουαρίου του 2024, ενώ παιζόταν ακόμη η παράσταση [ΤΗΣ ΛΗΘΗΣ], και οι πρόβες διήρκησαν από τον Απρίλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2024, όταν η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο TheaterLab στην Νέα Υόρκη. Φυσικά οι πρόβες συνεχίζονται και κατά την διάρκεια των παραστάσεων, και η διαδικασία της εξέλιξης μιας δημιουργίας δεν τελειώνει ποτέ. Μέχρι την τελευταία παράσταση το υλικό εξελίσσεται και βαθαίνει.
Τι νέο έμαθες για τον εαυτό σου μέσα από αυτή τη δουλειά μέχρι τώρα; Ποιες νέες σκέψεις έκανες;
Η κάθε παράσταση είναι ένα ταξίδι προς τα μέσα, ένα παιδί που γεννιέται μέρα την μέρα μπροστά στα μάτια σου. Και μόνο αυτή η εμπειρία είναι συναρπαστική. Επιπλέον, η κάθε δημιουργία αποτελεί για μένα μια αφορμή για έρευνα πάνω στις αρχές της παραστατικής ερμηνείας. Οι [ΡΩΓΜΕΣ] ήρθαν να με διδάξουν επιμονή και αντοχή. Είναι μια αρκετά απαιτητική -σωματικά και φωνητικά- σκηνική σύνθεση, και δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την εμμονική επιμονή στο υλικό. Επίσης, ήταν πολύτιμη η εμπειρία της Νέας Υόρκης που μου χάρισε αυτή η δουλειά. Η παράσταση παρουσιάστηκε σε τρία θέατρα, με και χωρίς υπέρτιτλους, από την ελληνική κοινότητα μέχρι το off off broadway, και η αποδοχή του κοινού μου υπενθύμισε ότι, το σώμα και η φωνή αποτελούν την παγκόσμια γλώσσα του θεάτρου, και μια σκηνική δημιουργία μπορεί να λειτουργήσει πέρα από το νόημα του κειμένου, αν και εφόσον η δραματουργία του σώματος και της φωνής επικοινωνεί την ιστορία μέσα από άλματα συνειρμών και ανοίγει τα συναισθηματικά τοπία για τον θεατή που δεν καταλαβαίνει τη γλώσσα της παράστασης.
Είναι κάθε γυναίκα ξεχωριστή ή έχουμε κοινά χαρακτηριστικά όλες ανεξαρτήτως των διαφορετικών μας καταβολών;
Όλοι οι άνθρωποι είναι ξεχωριστοί, ένα ανεπανάληπτο κράμα από την προσωπική τους ιστορία, τις κοινωνικό-οικονομικό-πολιτικές συνθήκες της ζωής τους, και τις προσωπικές τους επιλογές.
Η κάθε γυναίκα είναι μοναδική. Παρόλα αυτά, υπάρχουν αρχετυπικές καταβολές και διαχρονικά συλλογικά τραύματα μέσα στα οποία κινείται ακόμη η πραγματικότητα για πολλές γυναίκες, όπως η αξία της μητρότητας, το τραύμα της πατριαρχίας, η παγιδευμένη σεξουαλικότητα κλπ.
Οι ρωγμές μας αποτελούν αδυναμίες ή είναι ο τρόπος για να βλέπουν οι άλλοι την αλήθεια μας;
Οι ρωγμές δεν αποτελούν αδυναμίες. Το αντίθετο. Είναι οι στιγμές της βαθιάς μας αλήθειας που ξεπηδά από τις μάσκες της καθημερινότητας. Η ιαπωνική τέχνη Kintsugi δίνει αξία στα σπασμένα δοχεία, ενώνοντας τα κομμάτια τους με χρυσό. Οι ρωγμές είναι τα ανοίγματα του σώματος και της ψυχής που επικοινωνούν ερήμην μας βαθιές μνήμες και αποσιωπημένα συναισθήματα, το φως και το σκοτάδι μας. Όπως και στο Kintsugi, είναι οι ρωγμές μας που μας κάνουν μοναδικούς και πολύτιμους. Η αποδοχή του θραύσματος, τα θραύσματα που επικοινωνούν το όλον.
Γιατί μετά από τόσους αγώνες υπάρχει ακόμα τόσο έντονα η ανάγκη να μιλάμε για αυτονόητα δικαιώματα;
Κανένας δρόμος δεν είναι μια ευθεία γραμμή, η εξέλιξη περιλαμβάνει πάντα πισωγυρίσματα, ρήξεις και αντίθετες ροπές. Ιστορικά ζούμε σε μια σκοτεινή περίοδο. Η άνοδος του φασισμού, η περιβαλλοντική κρίση, η ανοχή μας για τους πολέμους και τις γενοκτονίες που λαμβάνουν χώρα μπροστά στα μάτια μας, μαρτυρούν πως βρισκόμαστε σε μια εποχή αποξένωσης του ανθρώπου από τον ανθρώπινο. Η ανάγκη να αγωνιστούμε για αυτονόητα δικαιώματα όπως η ισότητα των λαών και των φύλων, η δικαιοσύνη, η αξιοκρατία, ακόμη και η εκπαίδευση και η υγεία, είναι παρούσα και σήμερα όπως υπήρξε πάντοτε.
Τι σου δίνει δύναμη και πίστη στην καθημερινότητα;
Η δημιουργία. Σε οποιαδήποτε μορφή και ιδιαίτερα η καλλιτεχνική δημιουργία αποτελεί μια ανεξάντλητη πηγή δύναμης για μένα, μια οδό μεταμόρφωσης και υπέρβασης της καθημερινότητας.
[ΡΩΓΜΕΣ]
Μία χοροθεατρική σκηνική σύνθεση
της Χριστίνας Κυριαζίδη
με πρωτότυπη μουσική του Smári Gudmundson
Συντελεστές:
Δραματουργία, Σκηνοθεσία, Ερμηνεία: Χριστίνα Κυριαζίδη
Μουσική: Smári Gudmundsson
Κουστούμια: Ελένη Νομίδη
Σχεδιασμός φωτισμού: Νεφέλη Κουμιωτάκη
Παραγωγή: OurStories AMKE
Info:
Τοποθεσία: Θέατρο Ροές, Ιάκχου 16, Γκάζι-Αθήνα (Μετρό Κεραμεικός)
Ημερομηνία: Πρεμιέρα: Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024. Ημέρες & Ώρα έναρξης: Δευτέρα, Τρίτη στις 21.00. Διάρκεια: 47’. Έως 17/12/24.
Τιμές εισιτηρίων: 13€ κανονικό, 10€ φοιτητές, άνεργοι ΟΑΕΔ, ΑμΕΑ
Προπώληση:ticketservices.gr
https://www.ticketservices.gr/event/rogmes-theatro-roes/
Προσφορά προπώλησης
Γενική Είσοδος 10€
Ισχύει μέχρι τις 21 Νοεμβρίου