Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα του Ευγένιου Ο΄Νηλ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας / Θέατρο σε χρόνο θρησκευτικό

Πως θα μπορούσα να ξεχάσω. Το παρελθόν είναι το παρόν, είναι και το μέλλον.
Όλοι μας προσπαθούμε να ξεφύγουμε απ΄αυτό αλλά η ζωή δεν μας αφήνει.
Ο Ευγένιος Ο΄Νηλ ολοκλήρωσε το αυτοβιογραφικό έργο Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα το 1941. Ένα έργο που, όπως είπε ο ίδιος ο συγγραφέας, γράφτηκε με δάκρυα και αίμα. Ένα έργο που περιγράφει μία ημέρα της οικογένειας Ταϊρόν στην θερινή της κατοικία το 1912.
Μία καλοκαιρινή μέρα που ο χρόνος διαστέλλεται, ένα σπίτι που δεν χωράει τους ανθρώπους που το κατοικούν, μια οικογένεια με μέλη που αγαπιούνται βαθιά, αποκαλύπτοντας όλες τις πτυχές της αγάπης: την τρυφερότητα, την έγνοια, την αγωνία, την ενοχή, τον πόνο. Ο Τζέιμς Ταϊρόν, αναγνωρισμένος ηθοποιός που επέλεξε την καλλιτεχνική διαδρομή της σίγουρης επιτυχίας, αφήνοντας ανεξερεύνητες τις δημιουργικές του ικανότητες και κατορθώνοντας με κόπο, σκληρή δουλειά και ατελείωτες περιοδείες να δημιουργήσει την περιουσία που επιθυμούσε από την βασανισμένη παιδική του ηλικία, προσπαθεί να στηρίξει ηθικά τη σύζυγό του Μαίρη που ζει εθισμένη στη μορφίνη, στην οποία την οδήγησαν οι φριχτοί πόνοι της γέννας του τελευταίου της γιου. Ο μεγαλύτερος γιος Έντμοντ εθισμένος στο αλκόολ αγωνίζεται να βρει ισορροπίες ανάμεσα στην μάχη για την αποδοχή του πατέρα του με τον οποίο κάνει το ίδιο επάγγελμα, τον κλονισμό που έχει επιφέρει η εύθραυστη κλινική κατάσταση της μητέρας στην οικογένεια, την ευθύνη που νιώθει για την απώλεια του μεσαίου αδελφού, του Ευγένιου, και την αγάπη προς τον νεότερο φυματικό αδελφό του, τον Έντμοντ. Μια αγάπη συνυφασμένη με ζήλια, ανταγωνιστικότητα και ειλικρίνεια. Τέσσερις άνθρωποι εθισμένοι -στο χρήμα που οδηγεί στην τσιγκουνιά και τη στέρηση, τη μορφίνη που αποξενώνει, στο αλκοόλ που αλλοιώνει, στην οδύνη της ασθένειας που καθηλώνει- έρχονται αντιμέτωποι με την αποτυχία. Προσωπική, κοινωνική και εθνική. Μιλούν ο ένας στον άλλο, ακούν ο ένας τον άλλο, προσπαθούν να διαπέράσουν την ομίχλη των προσωπικών –εκούσιων και ακούσιων- ορίων τους και να καταλάβουν τον άνθρωπο δίπλα τους σε ένα έργο βαθιά προσωπικό που όμως φτάνει στον πυρήνα της ανθρωπινης ύπαρξης και των ανθρώπινων σχέσεων, εκεί όπου δε υπάρχει καν κάθαρση, παρά ίσως, αυτή του συγγραφέα. Αυτή του ανθρώπου που τολμά να αντικρύσει με ειλικρίνεια ό,τι ζει και ό,τι νιώθει σε ένα κόσμο όπου δεν υπάρχει Θεός.
Ο Δημήτρης Καραντζάς εντόπισε στην έλλειψη της εξωτερικής δράσης του έργου του Ευγένιου Ο΄Νηλ, τα βαθιά συναισθήματα και τις σκέψεις που το διαπνέουν και ως εκ τούτου τοποθέτησε τη φαινομενική στατικότητά του σε ένα σπίτι-τάφο. Ονείρων, προσδοκιών και ελπίδων. Το σκηνικό που αποκαλυπτόταν σταδιακά πίσω από την ομίχλη –φυσική και ψυχική- δημιούργησε η Ελένη Μανωλοπούλου αξιοποιώντας την σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας, ενώ τα κοστούμια που υπογράμμιζαν την σκιά του παρελθόντος πάνω στο παρόν επιμελήθηκε η Ιωάννα Τσάμη. Το ηχητικό τοπίο σχεδίασε ευφυώς μέσα από σειρήνες πολέμου που μετατρέπονταν σε κλάμα ενός –χαμένου- μωρού ο Γιώργος Πούλιος και τους φωτισμούς της μνήμης, των κρυφών σκέψεων και των μυστικών δημιούργησε ο Αλέκος Αναστασίου. Η απόδοση του λυρισμού του κειμένου στην γλώσσα μας ανήκει στον Νίκο Γκάτσο. Την μορφινομανή Μαίρη υποδύθηκε η Μπέτυ Αρβανίτη αναδεικνύοντας όλες τις πτυχές ενός χαρακτήρα που ακροβατεί ανάμεσα στην απελπισία και την πραγματικότητα του παρόντος από την οποία επιθυμεί να αποδράσει. Ο Αλέξανδρος Μυλωνάς απέδωσε τον ρόλο του Τζέιμς Ταϊρόν με τη σιγουριά του ανθρώπου που θεωρεί ότι πράττει το ορθό και την ευαισθησιά στο βλέμμα εκείνου που αμφιβάλλει. Ο Αινείας Τσαμάτης ανέλαβε τον ρόλο του μεγαλύτερου αδελφού Τζέιμι, ανακαλύπτοντας και αποκαλύπτοντας τόσο το φως, όσο και το σκοτάδι της αγάπης και ο Βασίλης Μαγουλιώτης μεταμορφώθηκε στον φυματικό, σχεδόν ετοιμοθάνατο Έντμοντ που αγωνίζεται να καταλάβει τη μοίρα του και να συγχωρήσει την οικογένειά του. Η Ελίνα Ρίζου ανέλαβε τον ρόλο της λαϊκής κοπέλας, υπηρέτριας Κάθλιν που θα σταθεί δίπλα στην οιογένεια σιωπηλή και υπομονετική ως το τέλος (τους). Σύσσωμη η ομάδα των συντελεστών βρέθηκε σε ένα κοινό δρόμο στο κέντρο του έργου του Αμερικάνου συγγραφέα δίνοντας μια παράσταση ενιαία αισθητικά που αναδεικνύει και μοιράζεται την διάνοια και το αίσθημα του έργου, καθιστώντας τον χρόνο μας στο θέατρο θρησκευτικό, όπως το ορίζει ο Γιάννης Βαρβέρης. Θρησκευτικό […] επειδή προσεγγίζει, ιστορικά και αισθητικά, θεολογικές ή μη θεολογικές πτυχές του βαθύτατου μυστηρίου της ύπαρξης.

Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα του Ευγένιου Ο΄Νηλ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας
παίζουν οι:
Mπέτυ Αρβανίτη,
Αλέξανδρος Μυλωνάς,
Αινείας Τσαμάτης,
Βασίλης Μαγουλιώτης,
Ελίνα Ρίζου
Απόδοση Νίκος Γκάτσος
Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς
Σκηνικό Ελένη Μανωλοπούλου
Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη
Μουσική Γιώργος Πούλιος
Βοηθός σκηνοθέτη Παναγιώτης Γκιζώτης
Προπώληση εισιτηρίων : viva.gr
Τιμές εισιτηρίων από 1/3 : 13,17 ευρώ κάθε Πέμπτη
15,20 ευρώ Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή
Ωρες παραστάσεων : Τετάρτη & Κυριακή στις 19.30, Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 20.30
Kεφαλληνίας 16, Κυψέλη, τηλ 2108838727