Γιώργος Παλαμιώτης / Όταν η τέχνη βρίσκει τον χώρο της
Το ElaiΩnas Festival ανοίγει τις πόρτες του 3-4-5 Οκτωβρίου μέσω live streaming. Μουσικές και θεατρικές παραστάσεις, αφιερωμένες στον Σοφοκλή και τον Γιώργο Σεφέρη σε ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα που επιμελήθηκαν η Φένια Παπαδόδημα και ο Γιώργος Παλαμιώτης και παρουσιάζεται υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής. Σε μια εποχή που απαιτεί πίστη, ελπίδα και σκληρή δουλειά για να αντεπεξέλθουμε στις απαιτήσεις που προκύπτουν, οι διοργανωτές του φεστιβάλ διασφάλισαν τόσο τις απαραίτητες συνθήκες σωστής διεξαγωγής, όσο και ένα πρόγραμμα που ξεκινά από το κλασικό για να ερευνήσει το νέο. Ο Γιώργος Παλαμιώτης μας μίλησε για τις δυσκολίες και τις χαρές της διοργάνωσης, την δύναμη της συνεργασίας και την αντοχή της τέχνης.
Τι απαιτεί η οργάνωση ενός φεστιβάλ; Οι ιδιαίτερες συνθήκες που αντιμετωπίζουμε φέτος πως επηρέασαν την διοργάνωση;
Εξαρτάται από τον στόχο που έχει κανείς. Αν κάνεις στοχεύεις να φέρεις hip djs, για να χορεύει ο κόσμος μέχρι τελικής πτώσεως, σίγουρα ψάχνεις είτε ένα απομονωμένο, εκτός οικιστικού ιστού χώρο ή ένα χώρο με ικανή ηχομόνωση, χωρητικότητα και οπωσδήποτε πολύ δυνατό ήχο και φως σε επίπεδο apocalyptic. Εμείς τώρα, συνήθως προσπαθούμε να εναρμονιστούμε με τον χώρο του αρχαιολογικού πάρκου της Ακαδημίας Πλάτωνος με ελάχιστες παρεμβάσεις.
Τώρα όμως με τον covid υπάρχουν κοινά πρωτόκολλα για κάθε πιθανή διοργάνωση, οπότε πρέπει να ακολουθήσεις κατά γράμμα τις οδηγίες. Αυτό για εμάς σήμαινε να αλλάξουμε χώρο και να πάμε στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού, (που μας παραχώρησε ευγενέστατα ο οπανδα), έτσι ώστε να έχουμε είσοδο, έξοδο, ταξιθεσία και ότι άλλο χρειάζεται. Επίσης θα έχουμε και ηχητικές και φωτιστικές εγκαταστάσεις αναγκαστικά, πράγμα που μας έδωσε την αφορμή να πειραματιστούμε αρκετά, ειδικά στην πρώτη παράσταση που θα ξεκινήσει το φεστιβάλ.
Άλλος ένας κοινός παρονομαστής για κάθε είδους διοργάνωση, είναι οι καλοί, αξιόπιστοι, γνώστες του αντικειμένου τους αλλά και εργασιομανείς συνεργάτες. Στην δικιά μας περίπτωση πρέπει να πούμε πως το ElaiΩnas Festival γίνεται σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Αττικής. Οι συνεργάτες λοιπόν από την περιφέρεια και κυρίως ο Τομεάρχης πολιτισμού κ. Χάρης Ρώμας και η αντιπεριφερειάρχης πολιτισμού κυρία Δουνδουλάκη, είναι ίσως οι βασικοί υπεύθυνοι για το ότι θα γίνει τελικά και φέτος το φεστιβάλ για έκτη χρονιά. Κάποια στιγμή όταν εμείς φτάσαμε στην πλήρη απογοήτευση, ειδικά μέσα στο lockdown, μας έδωσαν τέτοια δημιουργική ώθηση με την εμπιστοσύνη τους στο ότι θα γίνει, αλλά και με τις άοκνες ενέργειές τους, που τελικά αδιαφορώντας για κούραση και κάθε πιθανή δυσκολία φτάσαμε ως εδώ.
Ποιο είναι το προσωπικό σας κέρδος από την συγκεκριμένη δουλειά;
Αν εννοείτε ‘’δουλειά’’ την διοργάνωση του φεστιβάλ, θα πρέπει να σας πω πως δεν είναι η πραγματική δουλειά μας, αλλά το κάνουμε για άλλους προσωπικούς λόγους και όχι οικονομικούς. Αν εννοείτε ‘’δουλειά’’ την εργασία που χρειάζεται, ειδικά για την αναζήτηση των εκάστοτε θεματικών και το πως μπορούν να εκφραστούν αυτές μέσα από τις δράσεις του φεστιβάλ, τότε σε αυτή την περίπτωση το μεγαλύτερο κέρδος είναι αφενός η επαφή με το έργο και το πνεύμα εξαιρετικών ανθρώπων που προϋπήρχαν από εμάς και αφετέρου η αίσθηση του να μοιράζεσαι κάτι πολύτιμο με το κοινό και τους συνεργάτες/συντελεστές.
Τι απαιτεί η ενασχόληση με την τέχνη στην εποχή μας;
Ότι απαιτούσε πάντοτε. Αφοσίωση.
Πως κατορθώνει το θέατρο και επιβιώνει πάντα και στις πιο αντίξοες συνθήκες;
Όλοι επιβιώνουμε εκτός και αν πλέον δεν χρειάζεται κανένας αυτό που προσφέρουμε. Το θέατρο και γενικά οι παραστατικές τέχνες είναι απαραίτητες για την πνευματική και ψυχική υγεία εκτός των άλλων. Το τέλος θα έρθει αν κάποια στιγμή συμβεί αυτό που λέει ο Σεφέρης στο ‘’ Ο κ. Φιλοποίμην Α. Παχυμέρης χορεύει’’:
Ο κ. Παχυμέρης, Φαβρίκιε, είναι άνθρωπος της πραγματικότητας
και ξέρει να την αντιμετωπίσει.
Λέει πως η ψυχή είναι «ασθένεια που κάποτε ο πολιτισμός θα την εξοβελίσει».
Λατρεύει την «επιστήμη» και το κονφόρ,
μισεί την τέχνη,
θα ’δινε 100.000 ντάλλαρς για να μην υπάρχει.
Τι σας κινεί στην ποίηση του Σεφέρη και την επιλέξατε ως ένα από τα θεματικά κέντρα των παραστάσεων που θα παρουσιαστούν στο φεστιβάλ;
Ο Σεφέρης εκτός από ποιητής ήταν από το 1927 μέλος του διπλωματικού σώματος και κατ’ επέκταση της κυβέρνησης. Για παράδειγμα πέρασε τον χρόνο της Γερμανικής Κατοχής στην Αίγυπτο με την υπόλοιπη κυβέρνηση και επέστρεψε μαζί τους στο τέλος του πολέμου. Έχει σήμερα ιδιαίτερη αξία η τοποθέτησή απέναντι στο τι είναι πραγματικά ελληνικό και τι είναι πατριδοκαπηλία. Εκτός αυτής της ιδιαιτερότητας του είναι ένας συγκλονιστικός ποιητής ούτως ή άλλως, αλλά και βαθιά γνώστης της ελληνικής γραμματείας διαχρονικά όπως και των ‘’ανατρεπτικών’’ λόγιων ρευμάτων της εποχής του, που τα έζησε από κοντά στο Παρίσι και αλλού.
Ποιος είναι ο στόχος για φέτος; Ποια τα επόμενα σχέδιά σας;
Η ξαφνική ανατροπή της ροής της καθημερινότητας λόγω πανδημίας, έχει βάλει σε αναστολή κάθε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό προς το παρόν. Θα δούμε και θα κάνουμε όπως λένε. Ο δε στόχος για φέτος, όσο αφορά στο ElaiΩnas Festival είναι να τιμήσουμε τον Σοφοκλή στην γενέτειρά του, μιας και ήταν γέννημα θρέμμα του Κολωνού και να μείνουν σε όσους έρθουν όπως και σε εμάς κάποιοι στίχοι του Σεφέρη όπως:
Είναι παιδιά πολλών ανθρώπων τα λόγια μας.
πέρνουνται γεννιούνται σαν τα βρέφη
ριζώνουν θρέφουνται με το αίμα.
Όπως τα πεύκα κρατούνε τη μορφή του αγέρα
ενώ ο αγέρας έφυγε, δεν είναι εκεί
το ίδιο τα λόγια φυλάγουν τη μορφή του ανθρώπου
κι ο άνθρωπος έφυγε, δεν είναι εκεί.
Με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Αττικής το ElaiΩnas Festival φέτος δεν ματαιώνεται λόγω των έκτακτων μέτρων προστασίας, αλλά μεταφέρεται με ασφάλεια στις οθόνες σας. Έτσι, στις 3, 4 και 5 Οκτωβρίου, οι δράσεις του ElaiΩnas Festival θα μεταδοθούν ζωντανά, με live streaming από το κανάλι της Περιφέρειας Αττικής στο You Tube, κάθε βράδυ στις 20:30.
Απευθείας μετάδοση στο λινκ: youtu.be/rh-v6oa0qac