Υπηρέτης δύο Αφεντάδων / The Talk
Στο Θέατρο Άλφα. Ιδέα παρουσιάζεται αυτήν την περίοδο η νέα παραγωγή της Ομάδας Ιδέα σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη, το έργο του Κάρλο Γκολντόνι Υπηρέτης δύο Αφεντάδων, με μία ομάδα χαρισματικών ηθοποιών -η παράσταση παρουσιάζεται με full cast- που παίζουν, χορεύουν, τραγουδούν, διασκεδάζουν και επικοινωνούν επί σκηνής ως οργανικό, ενιαίο σύνολο σε μια παράσταση που ξεκινάει από τις αρχές της κομέντια ντελ άρτε, στηρίζεται στους αυτοσχεδιασμούς και την αλληλεπίδραση των ηθοποιών και φτάνει με δύναμη, κέφι και χαρά στους θεατές. Η Κατερίνα Παπουτσάκη, ο Σταύρος Λιλικάκης, ο Γιώργος Κοψιδάς, η Λήδα Μανιατάκου, ο Άκης Φιλιός και ο Χρήστος Ευθυμίου μας μίλησαν για την εμπειρία, την παράσταση και όλα όσα μοιράστηκαν.
Κατερίνα Παπουτσάκη
Τι σας γοητεύει στο έργο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων;
Είναι μια κωμωδία πολύ διαχρονική. Νιώθεις ότι αφορά το σήμερα με έναν περίεργο τρόπο. Επίσης σε αφήνει να το πειράξεις. Είναι λες και το έγραψε με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορείς να το αλλάζεις να ενσωματώνεις διαρκώς πράγματα. Όπως κάναμε και εμείς. Είναι ένα σπαρταριστό ανέβασμα που δεν μοιάζει με κανένα.
Ποια ήταν η πιο όμορφη ή αστεία στιγμή κατά την διάρκεια της προετοιμασίας της παράστασης;
Πέρασα πολύ ωραία στις πρόβες. Σίγουρα όμως θυμάμαι το ζέσταμα κάθε φορά. Από τα πιο περίεργα. Έπαιξα με μπάλες διάφορα πράγματα και γέλασα πολύ. Έγινα και καλύτερη στο βόλλευ. Το ζέσταμα πριν από κάθε πρόβα το λαχταρούσα και γελούσα πολύ κάθε φορά.
Ποια είναι η αγαπημένη σας σκηνή ή φράση από το έργο; Γιατί;
Η αγαπημένη μου σκηνή είναι η έναρξη. Δεν θέλω να πω λεπτομέρειες αλλά σπάει το φράγμα μεταξύ σκηνής και κοινού. Την περιμένω πως και πως και παρόλο που παίζω και την ξέρω με εντυπωσιάζει. Μπορείς να διακρίνεις στα μάτια του κόσμου το πόσο τον εντυπωσιάζει αυτή η έναρξη και εμένα μαζί.
Ποιο ήταν το προσωπικό σας κέρδος από την συγκεκριμένη παράσταση;
Στη συγκεκριμένη παράσταση και με την καθοδήγηση του Κώστα Γάκη ξαναέγινα μαθήτρια. Δούλεψα με τελείως διαφορετικό τρόπο. Έκανα αυτοσχεδιασμούς και ασκήσεις που τα είχα αφημένα πίσω. Δούλεψα στο πλαίσιο μια ομάδας που είναι πολύ γοητευτικό. Ένιωσα να ανήκω και εγώ σε μια ομάδα. Και πως είναι να δημιουργείς συλλογικά. Ξεσκόνισα όλες μου τις γνώσεις γύρω από το είδος της commedia που είχα να το πιάσω από τη σχολή. Γνώρισα υπέροχους ανθρώπους και εξέλιξα τα εργαλεία μου, φωνή, λόγο και σώμα.
Σταύρος Λιλικάκης
Τι σας γοητεύει στο έργο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων;
Με ξαφνιάζει ότι επαληθεύονται πιο αχνά αλλά ακόμη και σήμερα ”τύποι” γραμμένοι 300 χρόνια πριν. Γάμοι εμπόρων με γραμματιζούμενους, οικονομικές εξαρτίσεις, κομπίνες, λαδώματα, παρεξηγήσεις τιμής, έρωτες μετ’ εμποδίων, μανιέρα. Συνηθισμένες καταστάσεις που προκαλούν αιώνες το γέλιο για να ξορκίσουμε το κακό. Ένας παραμορφωτικός καθρέφτης η Κομέντια ντελ άρτε της πραγματικότητας, γοητευτικός και απογοητευτικός.
Ποια ήταν η πιο όμορφη ή αστεία στιγμή κατά την διάρκεια της προετοιμασίας της παράστασης;
Μου είπε ένας φίλος μετά την παράσταση, ένιωσα σαν παιδί την ελαφρότητα, την αφέλεια, την βλακεία, όλες αυτές τις αρετές. Πρώτη φορά που άκουσα τις λέξεις αυτές ως αρετές και άλλαξαν μορφή κατ’ ευθείαν. Αυτό λοιπόν το παιχνίδι δημιουργήσαμε πολλές φόρες στην πρόβα και είναι το όμορφο κατόρθωμα να παίζεις θέατρο.
Ποια είναι η αγαπημένη σας σκηνή ή φράση από το έργο; Γιατί;
Έχει χτυπήσει τρίτο κουδούνι, ο κόσμος σιγά σιγά ησυχάζει πίσω απ’ τις κουρτίνες και ο Δρακοπουλος μετρά αντίστροφα για να βγούμε μαζί. Αυτά τα τελευταία βλέμματα όντας επί σκηνής με τους θεατές στην θέση τους μα με κλειστές κουρτίνες.
Ποιο ήταν το προσωπικό σας κέρδος από την συγκεκριμένη παράσταση;
Η Ομάδα Ιδέα φτιάχνει παραστάσεις με κέντρο τον ηθοποιό, το σημαντικότερο κομμάτι και το βασικό υλικό είναι ο ηθοποιός. Άρα, πάντα είναι όφελος να δουλεύουμε μαζί ούτως ή άλλως, διπλό το όφελος αυτήν την φορά στην πρώτη δικιά μου εξερεύνηση καθαρά κωμικού έργου να είμαι μ’ αυτό τον θίασο και το Κώστα Γάκη μπροστάρη.
Γιώργος Κοψιδάς
Τι σας γοητεύει στο έργο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων;
Αυτό το έργο, αν και γράφτηκε περίπου 300 χρόνια πριν, εξακολουθεί να είναι επίκαιρο και να μας αφορά γιατί καταπιανεται με τις βασικές ανάγκες αλλά και τα πάθη της ανθρώπινης φύσης! Η δίψα για εξουσία, για χρήμα, η αλαζονεία, η κοινωνική διαστρωμάτωση φαίνεται να μην έχουν μεγάλες διαφορές με το σήμερα! Αυτό που με γοητεύει όμως, είναι ότι τελικά η δύναμη της αγάπης είναι αυτή που είναι πάνω απ’ όλα και που μπορεί και ανατρέπει τα πάντα! Στη δική μας διασκευή τώρα, με γοητεύει η σύμβαση που έχουμε εισάγει και έχουμε ένα θέατρο εν’ θεάτρω, το πως επισχολιάζουμε τον κώδικα της commedia, άλλα και το ότι η παράστασή μας, ενώ είναι πολύ ισχυρά δομημένη, είναι ζωντανή και πάλλεται. Κάθε παράσταση είναι μια καινούργια, απρόβλεπτη εμπειρία!!
Ποια ήταν η πιο όμορφη ή αστεία στιγμή κατά την διάρκεια της προετοιμασίας της παράστασης;
Υπήρχαν τόσες πολλές όμορφες και αστείες στιγμές που δυσκολεύομαι πραγματικά να ξεχωρίσω κάποια. Κάθε μέρα στην πρόβα συνέβαιναν υπέροχα πράγματα. Είχε συμβεί πολλές φορές να πάω στην πρόβα κουρασμένος ή φορτωμένος με διάφορα και με το που έμπαινα μέσα, άλλαζε όλη η διάθεσή μου αμέσως… Ξαναγινόμουν παιδί! Είχα χρόνια να νιώσω τόσο δημιουργικός και χαρούμενος στην προετοιμασία μιας παράστασης! Οι αυτοσχεδιασμοί που κάναμε, γιατί ουσιαστικά μέσα από αυτούς προέκυψε η παράσταση, θα μου μείνουν αξέχαστοι!
Ποια είναι η αγαπημένη σας σκηνή ή φράση από το έργο; Γιατί;
Έχω πολλές αγαπημένες σκηνές στο έργο, όχι μόνο δίκες μου, άλλα αυτή που μου έρχεται πρώτη στο μυαλό τώρα είναι μια σκηνή που βγαίνω αργά από αριστερά της σκηνής ως γονδολιέρης και κάνω όλο τον γύρο από το παρασκήνιο τρέχοντας και με θόρυβο για να βγω από δεξιά ως Μπριγκέλλα, ενώ υπάρχει παύση στη σκηνή! Γελάω πολύ και αγαπώ αυτή τη σκηνή γιατί σχολιάζει το πως σε πολλές παραστάσεις οι ηθοποιοί τρέχουμε στα παρασκήνια σαν τρελοί για να αλλάξουμε ρούχα, μακιγιάζ, να μεταφέρουμε αντικείμενα, και μετά βγαίνουμε στην σκηνή ατάραχοι σα να μην τρέχει τίποτα!!!
Ποιο ήταν το προσωπικό σας κέρδος από την συγκεκριμένη παράσταση;
Το ότι ερευνώ και δουλεύω πάνω στην commedia del’ arte, ένα είδος θεάτρου φόρμας και στυλιζαρίσματος, με κάνει σίγουρα πιο πλούσιο και μου δίνει σημαντικά εφόδια για το μέλλον. Το μεγαλύτερο κέρδος μου όμως είναι ότι γνώρισα και συνεργάζομαι με όλους αυτούς τους υπέροχους, δημιουργικούς, γεμάτους πάθος, δοτικότητα και αγάπη ανθρώπους. Είναι μια πολύ ευτυχής συγκυρία για μένα, να παίζω και να συνδημιουργώ με τόσο όμορφους και ταλαντούχους ηθοποιούς και θέλω να ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου την Ομάδα Ιδέα και τον Κώστα Γάκη που με προσκάλεσαν στην παρέα τους!!
Λήδα Μανιατάκου
Τι σας γοητεύει στο έργο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων;
Το ότι είναι ένα κείμενο με καταστάσεις, ζητούμενα, χιούμορ και αθωότητα άλλης εποχής, που όμως την ίδια στιγμή κρύβει μέσα του μια τεράστια, πανανθρώπινη και διαχρονική σοφία.
Ποια ήταν η πιο όμορφη ή αστεία στιγμή κατά την διάρκεια της προετοιμασίας της παράστασης;
Που παραμονή της πρεμιέρας αποφασίσαμε -όλοι μαζί- στο θίασο να αφιερώσουμε την τελευταία μας πρόβα στο να αλλάξουμε ριζικά -όλοι μαζί- το στήσιμο μια σκηνής των Πανταλόνε-Ντοτόρε. Ήταν σαν μια ξέφρενη γιορτή που κράτησε ώρες πολλές, με πιο ασύλληπτο χιούμορ από ποτέ, με ιδέες να δίνουν και να παίρνουν περισσότερο από ποτέ, με ένα κλείσιμο ματιού για όσα θα ακολουθούσαν πλέον επί σκηνής. Ήταν η επισφράγιση της ιερότητας και των κωδίκων ολόκληρης της πολύμηνης δημιουργικής διαδικασίας προβών.
Ποια είναι η αγαπημένη σας σκηνή ή φράση από το έργο; Γιατί;
Μια φράση που εντάχθηκε πρόσφατα: “Η εξουσία τρέφεται πάντα από τα σύμβολά της”. Η εξήγηση επί σκηνής.
Ποιο ήταν το προσωπικό σας κέρδος από την συγκεκριμένη παράσταση;
Η συνεργασία με την Ομάδα Ιδέα που δίκαια φέρει το όνομά της. Η απόλαυση του να δουλεύεις με ανθρώπους με κοινό ηθικό, πνευματικό και αισθητικό όραμα. Η ηδονή της αληθινά ομαδικής δουλειάς. Η ικανοποίηση της ανάγκης για την επαναφορά της έννοιας του παιχνιδιού στο θέατρο ως δομικό/πρωταρχικό του συστατικό. Η σημασία και η ομορφιά της μουσικής και ρυθμικής σκηνοθετικής γραμμής. Και τέλος, το καθημερινό στοίχημα της εκτέλεσης αυτής της λεπτοδουλεμένης σαν ρολόι παράστασης.
Άκης Φιλιός
Τι σας γοητεύει στο έργο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων;
Πέρα από το πρωτότυπο κείμενο του Κάρλο Γκολντόνι με γοητεύει περισσότερο ή επιπρόσθετη συνθήκη που έβαλε ο Κώστας Γάκης στην παράστασή μας, αυτή της αυταρχικής βασίλισσας και των υπηρετών της, φέρνοντας με αυτό τον τρόπο το έργο πιο κοντά στις μέρες μας και δίνοντάς μας την ευκαιρία να σχολιάζουμε τα σημεία και τα τέρατα των καιρών μας.
Ποια ήταν η πιο όμορφη ή πιο αστεία στιγμή κατά τη διάρκεια της προετοιμασία της παράστασης;
Η προθέρμανση που κάναμε σχεδόν κάθε μέρα επί δύο μήνες παίζοντας βόλεϊ με κάτι μικρές φτηνιάρικες μπάλες και η προσπάθειά μας να ξεπερνάμε κάθε φορά το ρεκόρ μας – 275 μπαλιές χωρίς να πέσει η μπάλα κάτω αν δεν κάνω λάθος – ενώ πολλές φορές λέγαμε και λόγια ταυτοχρόνως από το έργο, ήταν για μένα από τις πιο διασκεδαστικές και αλησμόνητες στιγμές της προετοιμασίας.
Ποια είναι η αγαπημένη σας σκηνή ή φράση από το έργο; Γιατί;
Ομολογώ ότι μου είναι δύσκολο να ξεχωρίσω κάποια σκηνή ή φράση από τις τόσες πολλές που μου αρέσουν. Γενικά όμως θα πω, χωρίς να αποκαλύψω πολλές λεπτομέρειες σε όσους δεν έχουν δει ακόμα την παράσταση, ότι απολαμβάνω ιδιαίτερα τις στιγμές που η βασίλισσα αλλάζει απότομα τη συνθήκη, κάποιες φορές ακόμα και στη μέση μίας σκηνής, και εμείς καλούμαστε να υπηρετήσουμε το ρόλο και την εκάστοτε σκηνή μέσα από ένα εντελώς διαφορετικό πρίσμα.
Ποιο ήταν το προσωπικό κέρδος από τη συγκεκριμένη παράσταση;
Η ίδια η συνεργασία μου τόσο με την Ομάδα Ιδέα όσο και με τα υπόλοιπα μέλη του θιάσου είναι για μένα το μεγαλύτερο κέρδος από αυτό το ταξίδι και αυτό γιατί λειτούργησε και λειτουργεί ακόμα σαν σχολείο.
Χρήστος Ευθυμίου
Τι σας γοητεύει στο έργο Υπηρέτης δύο Αφεντάδων;
Η προσπάθεια χειραφέτησης των γυναικών! Να αποφασίζουν οι ίδιες για την μοίρα τους, πως και που θα διαθέσουν τον εαυτό τους, σε μια εποχή που δεν ήταν εύκολο να είσαι γυναίκα!
Ποια ήταν η πιο όμορφη ή πιο αστεία στιγμή κατά τη διάρκεια της προετοιμασία της παράστασης;
Σε μια ομαδική δουλειά, η πάλη ανάμεσα στο Εγώ και το Εμείς, είναι από μόνη της και όμορφη αλλά και αστεία. Δεν πρέπει να χαθεί η προσωπικότητα αλλά και να ενταχθεί στην ομάδα. Άντε κάντο!
Ποια είναι η αγαπημένη σας σκηνή ή φράση από το έργο; Γιατί;
Ο καταφερτζής Τρουφαλδίνο την “πατάει” σε ένα μόνο σημείο του έργου: Την στιγμή που γίνεται ” τρωτός”, την στιγμή που ερωτεύεται!
Ποιο ήταν το προσωπικό κέρδος από τη συγκεκριμένη παράσταση;
Να μπορώ να εκτίθεμαι ανά πάσα στιγμή. Ξεπερνώντας αναστολές που ξεπηδούν από το ότι είσαι ακόμη ανοχύρωτος σε πρώιμο στάδιο απέναντι στο έργο και το ρόλο. Να κάνω πράγματα χωρίς τον φόβο του λάθους. Εξάλλου τα λάθη μας είναι αυτά που μας μαθαίνουν και η συνειδητοποίηση αυτού δεν γίνεται εύκολα αποδεκτή.
Φωτογραφίες από τις πρόβες της ομάδας: Γεωργία Πονηράκου (site)
Υπηρέτης δύο Αφεντάδων του Κάρλο Γκολντόνι στο Θέατρο Άλφα. Ιδέα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές
Δραματουργική επεξεργασία: Ομάδα Ιδέα
Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Σκηνικά: Μικαέλα Λιακατά
Φωτισμοι: Χριστίνα Θανάσουλα
Μουσική: Κώστας Γάκης, Λήδα Mανιατάκου, Άκης Φιλιός
Βοηθοί σκηνοθέτη: Ίρις Κανδρή και Ανθή Φουντά
Δ/νση Παραγωγής: Λευτέρης Πλασκοβίτης
Παραγωγή: K2L ΑΛΦΑ-ΙΔΕΑ Ε.Ε
ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ
Δρακόπουλος Γιάννης, Ευθυμίου Χρήστος, Κοψιδάς Γιώργος, Λιλικάκης Σταύρος, Μανιατάκου Λήδα, Μουστάκα Αθηνά, Μπιμπής Κωνσταντίνος, Παπουτσάκη Κατερίνα, Φιλιός Άκης.
Κάθε Σάββατο 21.15 & Κυριακή 19.00