The Talk: Αγγελική Γρηγοροπούλου & Θανάσης Ισιδώρου / The Prudes στο Θέατρο Vault
Οι «Prudes» ή στα ελληνικά «Οι Σεμνότυφοι» είναι ένα ζευγάρι, ο Τζίμμυ και η Τζες, που μέχρι πρόσφατα είχε μια ικανοποιητική σεξουαλική ζωή, τολμηρή μεν αλλά «δίχως τρέλες». Δεν είναι σεμνότυφοι, παρά το όνομά τους, απλά τυχαίνει να μην συμπαθούν το dogging, τα golden showers κλπ. Και ποιο είναι το πρόβλημά τους; Έχουν να κάνουν σεξ εδώ και 14 μήνες και 4 ημέρες. Αποφάσισαν, λοιπόν, να δώσουν ένα τέλος σε αυτό το αδιέξοδο και να «αναζωπυρώσουν» τη σχέση. Πώς; Θα κάνουν σεξ μπροστά στο κοινό, εδώ και τώρα! Ξεκινά, λοιπόν, μια διαδικασία γεμάτη αμηχανία, χιούμορ, εξομολογήσεις φαντασιώσεων και τραυμάτων, σαν μια ύστατη, απεγνωσμένη προσπάθεια του ζευγαριού να διασώσει η σχέση του.
Η ProvaT.O. (Prova Theatre Organization) είναι μια καλλιτεχνική κολεκτίβα που δημιουργήθηκε το 2013 στην Αθήνα. Συνεργάζεται σταθερά με το Θέατρο Vault όπου φέτος παρουσιάζεται ξανά με νέα διανομή το έργο The Prudes του Anthony Neilson σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη. Η Αγγελική Γρηγοροπούλου και ο Θανάσης Ισιδώρου μας μίλησαν για το έργο και την παράσταση, το θέατρο και την επιστροφή τους σε αυτό, τον έρωτα και την ανάγκη μας να τον βρίσκουμε.
Πως είναι η επιστροφή στο θέατρο μετά τον ιδιαίτερο χρόνο που πέρασε;
ΑΓΓΕΛΙΚΗ: Γενικά, αντιλαμβάνομαι ένα μούδιασμα κι έναν φόβο. Προσωπικά, νιώθω σαν παιδί με σπασμένο πόδι που ήταν κλεισμένο στο σπίτι του ένα μήνα κι επιτέλους βγήκε να παίξει με τους φίλους του στην παιδική χαρά.
ΘΑΝΑΣΗΣ: Το να επιστρέφεις στο γνώριμο χώρο σου, στο ρυθμό σου , είναι πάντα ευχάριστο. Μετά από σχεδόν δύο χρόνια πίεσης , θέλαμε και πιστεύαμε πως θα ερχόταν η ώρα της χαράς και της αποσυμπίεσης. Τελικά όπως βλέπουμε γύρω μας , η αληθινή επιστροφή στα παλιά θα έχει εμπόδια αλλά μας επιτρέπει την αισιοδοξία .Στα ευχάριστα , ο κόσμος φαίνεται να θέλει να επιστρέψει στο θέατρο και η δική μας όρεξη να παίξουμε είναι εκεί σαν να μην πέρασε μέρα.
Πως βλέπετε ξανά την παράσταση The Prudes; Τι έχει αλλάξει με όλα αυτά που μεσολάβησαν αυτή την περίοδο;
ΑΓΓΕΛΙΚΗ: Οι «Prudes» είναι ένα έργο που γράφτηκε το 2018 στην Αγγλία με αφορμή το ξέσπασμα του κινήματος #metoo. Ξεκινήσαμε πρόβες πέρυσι, όλα ήταν σχεδόν έτοιμα, έρχεται η δεύτερη καραντίνα και μετά έρχεται και το κίνημα #metoo στην Ελλάδα. Δεν άλλαξαν και πολλά πράγματα στην προσέγγιση του έργου. Το θέμα του παρέμενε το ίδιο, ανεξαρτήτως ελληνικής πραγματικότητας. Απλά συνειδητοποιήσαμε ότι κάποιες ατάκες απέκτησαν πια άλλο αντίκρισμα. Για παράδειγμα, ο Τζέιμς αναφερόμενος σε μια παλιά του σχέση που πιθανόν ήταν στα όρια της κακοποίησης, αναρωτιέται μήπως πρέπει να την πάρει τηλέφωνο ή να την ψάξει στο facebook. Πόσοι και πόσοι φίλοι/γνωστοί μας δεν μπήκαν σε αυτή τη διαδικασία μετά τις αποκαλύψεις; Πολλούς τους έλουσε κρύος ιδρώτας και δικαίως κατά τη γνώμη μου.
ΘΑΝΑΣΗΣ: Για το πώς θα ανέβαινε σε άλλο χρόνο η παράσταση (πριν τον κοβιντ και το ελληνικό #metoo ) δεν έχω ιδέα γιατί δεν ήμουν στην αρχική διανομή! Πάντως σίγουρα η καταστάσεις ήρθαν και ακούμπησαν με τρόπο που δεν εξηγείται ακριβώς με λόγια. Η παράσταση εκτός από την χαρά που μας δημιουργεί μέσω της συνεργασίας μας και της επικοινωνίας με το κοινό, έχει πια και χαρακτήρα καθήκοντος απέναντι στην εποχή.
Πιστεύετε ότι άλλαξε κάτι μέσα από την κινητικότητα της τελευταίας περιόδου σε σχέση με τα ζητήματα της βίας;
ΑΓΓΕΛΙΚΗ: Έγινε ένα πρώτο βήμα. Αλλά από την άλλη, κάθε εβδομάδα μαθαίνουμε και για μια νέα γυναικοκτονία. Τι να συμπεράνεις; Ότι επήλθε η εξυγίανση; Προφανώς και όχι. Το πρόβλημα είναι βαθύ και οι ρίζες του ξεκινούν από την πατριαρχία.
ΘΑΝΑΣΗΣ: Πιστεύω πως ο ρυθμός με τον οποίο προοδεύει η ελληνική κοινωνία στα ζητήματα ισότητας και βίας – έμφυλης ή μη- αυξάνεται σταθερά και οι αποκαλύψεις για εγκληματικές συμπεριφορές στο χώρο εργασίας σίγουρα έδωσαν μια ακόμη γερή ώθηση στη συζήτηση. Παρολαυτά το επίπεδο το διαλόγου είναι, πιστεύω , ακόμη εφηβικό και πρέπει να θυμόμαστε συνεχώς ότι έχουν ακόμη να γίνουν αμέτρητα βήματα.
Μπορεί το ερωτικό ενδιαφέρον να διατηρηθεί για τον ίδιο άνθρωπο με το πέρασμα του χρόνου ή είναι καταδικασμένο να μειωθεί;
ΑΓΓΕΛΙΚΗ: Δεν πιστεύω ότι το ερωτικό ενδιαφέρον παραμένει αμείωτο, από την άλλη, όμως, δεν το θεωρώ και καταδίκη, αλλά φυσικό μετασχηματισμό. Ο έρωτας είναι ενέργεια. Δεν χάνεται, μετατρέπεται σε κάτι άλλο. Αγάπη, συντροφικότητα, ενσυναίσθηση κ.λ.π.
ΘΑΝΑΣΗΣ: Θέλω να πιστεύω πως με τον κατάλληλο χειρισμό, μια ερωτική σχέση μπορεί να συνεχιστεί με αμείωτο ενδιαφέρον επ’ άπειρον. Η εποχή δεν συμπαθεί πολύ αυτή την ιδέα βέβαια και ίσως γι’ αυτό την συμπαθώ εγώ.
Είναι καλύτερο να μοιραζόμαστε σε μία σχέση ακόμα και τις πιο προσωπικές μας σκέψεις ή κάποια πράγματα είναι καλό να μένουν κρυφά;
ΑΓΓΕΛΙΚΗ: Εξαρτάται από το ποιον έχεις απέναντί σου και πόσα μπορεί να «αντέξει». Το ζυγιάζεις κάπως. Κι έπειτα είναι και τα κίνητρα που οδηγούν σε αυτό το «μοίρασμα». Γιατί μπορεί κάποιος να μοιραστεί πράγματα με σκοπό να ξεπεραστούν ταμπού, να γνωρίσει ο ένας καλύτερα τον άλλον, να ξεπεραστούν εμπόδια και να πάει η σχέση παρακάτω. Από την άλλη, κάποια «μοιράσματα» γίνονται με πιο πονηρούς σκοπούς. Μετατρέπονται σε παιχνίδια μυαλού, φυτεύεις το σπόρο της ζήλιας ή της αμφιβολίας για να πάρεις μια επιβεβαίωση. Ε κι αυτό δημιουργεί ένα κλίμα τοξικότητας που κάποια στιγμή θα αποσαθρώσει τη σχέση.
ΘΑΝΑΣΗΣ: Εγώ έχω την τάση να μοιράζομαι τα μυστικά και τους προβληματισμούς μου. Αλλά αυτά τα πράγματα πρέπει να είναι ανοιχτά στο βαθμό που κάνει και τους δύο συντρόφους να νιώθουν ασφαλείς. Οπότε δεν υπάρχει κανόνας μάλλον.
Είστε αισιόδοξοι για το μέλλον; Τι σας δίνει δύναμη;
ΑΓΓΕΛΙΚΗ: Είμαι πολύ αισιόδοξη-τώρα θα μου πεις γιατί; Όλα φαίνονται να καταρρέουν, αλλά η ίδια η κατάρρευση μου δίνει δύναμη. Γκρεμίζεται κάτι και χτίζεις κάτι νέο. Αυτό είναι κάτι αισιόδοξο. Τώρα αν το νέο οικοδόμημα είναι χειρότερο από το παλιό, αυτό είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο…
ΘΑΝΑΣΗΣ: Είμαι ναι! Πρώτον δεν έχω αρκετά μεγάλες ανάγκες και φιλοδοξίες για να νιώθω απειλή από τις δυσκολίες που μπορεί να έρθουν! Μου δίνει δύναμη το να παρατηρώ γύρω μου την καλοσύνη των ανθρώπων , που τείνουμε να υποτιμούμε τελευταία. Υπάρχουν πολλοί καλοί άνθρωποι ! Απλά ακούγονται οι χειρότεροι! Και δεν πειράζει!
THE PRUDES του Anthony Neilson στο Θέατρο Vault
Συγγραφέας : Anthony Neilson
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Λάσκαρης
Μετάφραση : Δημήτρης Κιούσης
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση και ενορχήστρωση : Πάνος Πανάκος
Σκηνικός χώρος και ενδυματολογική επιμέλεια: Ντιάνα Σκιαδά
Κίνηση και χορογραφίες : Φώτης Νικολάου
Φωτογραφίες: Ίρις Κατσούλα
Αφίσα παράστασης : Γιάννης Κεντρωτάς
Επιμέλεια προγράμματος: Εκδόσεις Αιγόκερως
Δημόσιες σχέσεις : Biri Biri Communication
Παραγωγή: ProvaT.O. Athens (Prova Theatre Organization) A.M.K.E.
ΠΑΙΖΟΥΝ (αλφαβητικά): Αγγελική Γρηγοροπούλου, Θανάσης Ισιδώρου
Δυετέρα και Τρίτη στις 21.00 στον Πολυχώρο Vault