Κώστας Παπακωστόπουλος / Η δύναμη της επικοινωνίας και πως αποτυπώνεται στο ελληνογερμανικό θέατρο
Το Θέατρο Τέχνης και το Ελληνογερμανικό Θέατρο της Κολωνίας (DEUTSCH GRIECHISCHES THEATER KÖLN e. V.) συνεργάζονται για πρώτη φορά και παρουσιάζουν για μία και μοναδική παράσταση, την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου στη σκηνή της Φρυνίχου, το έργο «Eurexit» του Κώστα Παπακωστόπουλου με ελληνικούς υπέρτιτλους, το οποίο παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία την περασμένη σεζόν στο Θέατρο Bauturm της Κολωνίας,. Τρεις Έλληνες και τρεις Γερμανοί ηθοποιοί επί σκηνής, αναζητούν το μέλλον της Ενωμένης Ευρώπης και τη θέση της χώρας μας μέσα σε αυτή, σε ένα έργο εμπνευσμένο από τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου.
Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Θεάτρου Κώστας Παπακωστόπουλος, γνωστός στη Γερμανία για τις πρωτοποριακές παραστάσεις έργων αρχαίου δράματος, συμπληρώνει φέτος με το θεατρικό του σχήμα «Ελληνογερμανικό Θέατρο» 28 χρόνια δημιουργικής πορείας στην Κολωνία. Μας μίλησε για την νέα του παράσταση, την έρευνα, την μελέτη και την εργασία του πάνω στο θέατρο που συνδυάζει γνώσεις και εμπειρίες οι οποίες αντλούνται τόσο από την Γερμανία, όσο κι από την Ελλάδα, για τις σκέψεις του σχετικά με την Ευρώπη στην οποία ζούμε, καθώς και το μέλλον.
Τι σας κινητοποίησε να γράψετε το συγκεκριμένο έργο; Σε τι αφορά;
Το έργο «Eurexit» γράφτηκε το 2017, μια χρονιά που σε διάφορες χώρες της Ευρώπης όπως στην Ολλανδία, στη Γαλλία και στη Γερμανία, οι εθνικές εκλογές ανέδειξαν ακροδεξιά και εθνικιστικά κόμματα. Σε μια εποχή αυξανόμενων διαφωνιών, αντιπαραθέσεων και αμφισβητήσεων σχετικά με το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρουσιάσαμε στην Κολωνία το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς το «Eurexit», που με αλληγορικό τρόπο περιγράφει την ευρωπαϊκή κρίση εστιάζοντας στον άνθρωπο, στις εμπειρίες του, τους φόβους και τις προσδοκίες του μακριά από την απρόσωπη καταγραφή της επίσημης Ιστορίας.
Πως εργαστήκατε για να γίνει η παράσταση που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Τέχνης;
Η δημιουργία του νέου έργου ξεκίνησε με μια σειρά συνεντεύξεων που πήρα από Ευρωπαίους πολίτες το πρώτο τρίμηνο του 2017 στην Κολωνία. Στη συνέχεια συνέθεσα αυτές τις φωνές με videos, ποιητικά κείμενα, κείμενα δικά μου, καθώς και αποσπάσματα από την τραγωδία «Αγαμέμνων» του Αισχύλου δημιουργώντας έτσι το νέο έργο που στόχο είχε να αναδείξει τις αιτίες των χαμένων οραμάτων της Ενωμένης Ευρώπης και έθετε τα ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της.
Τι χωρίζει και τι ενώνει τους δύο λαούς;
Αν εννοείτε τους Έλληνες και τους Γερμανούς, πιστεύω ότι τους ενώνουν πάρα πολλά, πολύ περισσότερα από ό,τι πολλές φορές νομίζουμε. Δυστυχώς κάποιες φορές τους χωρίζουν αυτοί που αναλαμβάνουν να διαχειριστούν το επικοινωνιακό κομμάτι ανάμεσα στους δύο λαούς.
Πως είναι η εργασία στο θέατρο στην Γερμανία; Τι διαφορές έχει από την χώρα μας;
Στη Γερμανία το θέατρο αποτελεί θα έλεγα μια πιο εγκεφαλική διεργασία, είναι τολμηρό, συνεχώς πειραματιζόμενο, απελευθερωμένο πολλές φορές από το βάρος της παράδοσης. Αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι ότι τα τελευταία χρόνια όλες οι νέες τάσεις έρχονται τόσο γρήγορα στην Ελλάδα, ώστε να μη μπορώ πια να διακρίνω κάποια ιδιαίτερη διαφορά στον τρόπο προσέγγισης του θεάτρου ανάμεσα στις δύο χώρες.
Πως λειτουργεί το αρχαίο ελληνικό δράμα στους Γερμανούς θεατές;
Οι Γερμανοί τρέφουν έναν βαθύ σεβασμό απέναντι στο αρχαίο δράμα και γενικότερα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Αποτελεί βέβαια ένα ερώτημα κατά πόσο μπορούν να αντιληφθούν πραγματικά την τραγική ουσία της αρχαίας τραγωδίας. Κάποτε ο Τάσος Λιγνάδης είχε πει ότι χρωστάμε μεγάλη ευγνωμοσύνη στους Άγγλους, τους Γάλλους, τους Γερμανούς, οι οποίοι με τόση αφοσίωση ασχολήθηκαν με το αρχαίο ελληνικό πνεύμα, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το προσέγγισαν με το αγγλικό, το γαλλικό ή το γερμανικό πνεύμα. Εκεί κρύβεται μια μεγάλη αλήθεια.
Πιστεύετε ότι η λύση των προβλημάτων βρίσκεται στην συνεργασία ή στην προσωπική πρωτοβουλία;
Και στα δύο. Η προσωπική πρωτοβουλία δεν μπορεί να λύσει μόνη της τα προβλήματα χωρίς μια δημιουργική συνεργασία.
Από την έρευνα και την εργασία σας πάνω στο θέμα, που εντοπίζετε την αφετηρία της Ευρωπαϊκής κρίσης και που ένα ενδεχόμενο τέλος;
Είναι πολύ δύσκολο στην εποχή της Παγκοσμιοποιήσης να μιλήσουμε για την ακριβή αφετηρία της Ευρωπαϊκής κρίσης. Ήταν λάθος, κατά τη γνώμη μου, το γεγονός ότι από το ξεκίνημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οικονομικά συμφέροντα ήταν αυτά που έπαιζαν τον βασικό ρόλο για τη δημιουργία της Ένωσης. Τα ιδανικά και οι αξίες μιας Ενωμένης Ευρώπης, που θα έπρεπε να είναι οι βασικοί συνδετικοί κρίκοι ανάμεσα στους λαούς της, χρησιμοποιήθηκαν από την οικονομία, για να ικανοποιηθούν άλλες επιδιώξεις. Δεν δόθηκε αρκετό βάρος στην επικοινωνία αυτών των αξιών στο Ευρωπαίο πολίτη.
Είστε αισιόδοξος για το μέλλον; Τι σας δίνει δύναμη;
Θα έλεγα ότι στα έργα μου είμαι μάλλον κυνικός, στη ζωή μου αισιόδοξος. Το θέατρο και η τέχνη γενικότερα είναι αυτά που μου δίνουν τη δύναμη και την αγάπη για δημιουργία.
Φρυνίχου
Φρυνίχου 14, Πλάκα | τηλέφωνο ταμείου: 2103222464
Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου ώρα 21.15 | Διάρκεια 80 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων 15 € Γενική Είσοδος,10 € μειωμένο – φοιτητικό & 8 € ανέργων
προπώληση www.viva.gr