Η Ομάδα Ηθώ παρουσιάζει το έργο του Πλάτωνα “Ίων”
Η ομάδα θεάτρου ΗΘΩ παρουσιάζει στο Θέατρο Tempus Verum εν Αθήναις την παράσταση του έργου Ίων του Πλάτωνα. Πρόκειται για σκηνική μεταφορά του γνωστού διαλόγου του Πλάτωνα κατά τον οποίο συζητούν ο Σωκράτης και ο ραψωδός Ίων με θέμα την καλλιτεχνική και ποιητική έμπνευση. Τα μέλη της ομάδας μας μίλησαν για το ιδιαίτερο και σημαντικότατο κείμενο που παρουσιάζουν, για την τέχνη, το ταλέντο, την έμπνευση και την θέση τους στην εποχή μας.
Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο κείμενο; Τι σας συγκινεί σ’ αυτό;
Η πρώτη αιτία για την οποία διαλέξαμε αυτό το κείμενο είναι ότι έχει τη μορφή και την ουσία του διαλόγου. Ο διάλογος φυσικά είναι απαραίτητος σε οποιοδήποτε έργο με το οποίο καταπιάνεται κανείς. Η διαφορά στα έργα φιλοσοφικού περιεχομένου είναι ότι διαπραγματεύονται φανερά μια ιδέα – σε αντίθεση με έργα που χρησιμοποιούν ως παράδειγμα τη ζωή ενός συγκεκριμένου ανθρώπου ώστε να προσεγγιστεί έμμεσα κάποιο θέμα της ζωής. Εδώ δεν μας ενδιαφέρει τι συμβαίνει στις ζωές αυτών των ανθρώπων ειδικά, αλλά οι πεποιθήσεις τους σε σχέση με αυτήν την ιδέα.
Η δεύτερη πολύ σημαντική αιτία είναι το θέμα του διαλόγου. Ο συγκεκριμένος διάλογος ασχολείται στην ουσία με την τέχνη του ηθοποιού. Έτσι, συμβαίνει το εξής περίτεχνο σχήμα: είμαστε ηθοποιοί που προσπαθούμε επί σκηνής να βγάλουμε άκρη σε σχέση με το ίδιο το επάγγελμά μας. Τι ακριβώς είναι αυτό που κάνει κάποιον καλό ηθοποιό;
Η υψηλή τεχνική αυτού του διαλόγου του Πλάτωνα και η αναγωγή του σε ερωτήματα που αφορούν όλες τις τέχνες είναι συγκλονιστική.
Πως δουλέψατε για να γίνει παράσταση;
Αρχικά, ήταν απαραίτητο να ορίσουμε τι ακριβώς είναι ο διάλογος. Η λειτουργία με την οποία πρέπει να υπάρχουμε πάνω τη σκηνή απαιτεί τεράστια συγκέντρωση στα επιχειρήματα που προωθούν το θέμα του διαλόγου και σε τίποτα το περιττό. Το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς μας, λοιπόν, είναι η συνεχής εξάσκηση πάνω σε αυτό. Για να σταθεί αυτός ο διάλογος χρειάστηκε ο καθένας από μας να αναρωτηθεί γνήσια για την τέχνη του ηθοποιού και να θέτει τα δικά του ερωτήματα και προβληματισμούς.
Υπάρχει ταλέντο; Πως θα το ορίζατε;
Είναι σίγουρο ότι υπάρχει σε κάθε άνθρωπο κάποια ακατανόητη δύναμη που του επιτρέπει να είναι καλύτερος σε συγκεκριμένα πράγματα και όχι σε όλα. Αυτό, συνήθως, το ονομάζουμε ταλέντο. Είναι ένα πηγαίο χάρισμα, μια δύναμη που έχει εν δυνάμει ο κάθε άνθρωπος να κατανοεί βαθιά τον εαυτό του και τον κόσμο γύρω του, να συντονίζεται μέσω του αντικειμένου που καταπιάνεται, όχι μόνο στην τέχνη. Ίσως είναι αυτή η ανεξήγητη ανάγκη μας να ασχοληθούμε και να ερευνήσουμε κάτι μόνο από ειλικρινή περιέργεια, πέρα απ’ την οποιαδήποτε λογική επεξεργασία του νου. Κάποιοι είναι τυχεροί και ανακαλύπτουν νωρίς αυτήν τους την κλίση, κάποιοι αργότερα, κάποιοι ποτέ.
Ανάμεσα στο ταλέντο και την σκληρή δουλειά τι υπερισχύει;
Στ’ αλήθεια, το ταλέντο – αν δεν αξιοποιηθεί – είναι απλώς ένα προβάδισμα. Η σκληρή δουλειά είναι αυτή που μορφοποιεί το ακατέργαστο ταλέντο και του δίνει τη δυνατότητα να αποκτήσει ακρίβεια και στόχο. Απ’ την άλλη, ούτε και η σκληρή δουλειά από μόνη της είναι αρκετή. Χρειάζεται κάποιο όραμα, κάποιου είδους έμπνευση για να είναι συνολική πράξη.
Η τέχνη –και η έμπνευση- είναι χάρισμα ή αποτέλεσμα δουλειάς;
Αυτά τα δύο είναι αλληλοεξαρτώμενα. Το χάρισμα δημιουργεί όρεξη για δουλειά, ύστερα η δουλειά μεγεθύνει αυτό το χάρισμα, και ο κύκλος ξεκινά απ’ την αρχή. Αν κάποιος δεν επενδύσει στα χαρίσματα που έχει, αν δεν αφιερώσει χρόνο και κόπο, τότε αυτά λίγο λίγο ατροφούν. Επομένως, η τέχνη δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς συνδυασμό αυτών των δύο. Απαιτεί συνεχή τροφοδότηση της έμπνευσης μέσα από δουλειά που να ενεργοποιεί το χάρισμα.
Το είναι κανείς καλλιτέχνης ή ποιητής προϋποθέτει να έχει περισσότερη ευαισθησία;
Πιθανόν ναι. Μάλλον να είναι ικανός να αναγνωρίζει το ωραίο σε καθημερινά, μικρά πράγματα, να τον απασχολούν οι λεπτομέρειες εκεί που οι υπόλοιποι βλέπουν μια γενική εικόνα.
Ποιοι είναι οι στόχοι της ομάδας σας;
Να βρίσκουμε το χρόνο να αναρωτιόμαστε για θέματα της ζωής, τα οποία είναι εύκολο να παραμεληθούν λόγω της ταχύτητας και του ρυθμού της καθημερινότητάς μας. Να στρέψουμε την προσοχή προς το αληθινό ενδιαφέρον μας και να ασχοληθούμε ουσιαστικά με τη διερεύνηση του επαγγέλματός μας.
Ποιο κομμάτι του κειμένου ξεχωρίζετε; Γιατί;
«…Γιατί ο ποιητής πρέπει να είναι ανάλαφρος σαν το πουλί και ιερός, και δεν μπορεί να δημιουργήσει αν δεν καταληφθεί από θεϊκή έμπνευση και αν δεν χάσει τα λογικά του και δεν τον εγκαταλείψει εντελώς η φρόνηση.»
Αυτή η φράση είναι ανατριχιαστική, χωρίς να μπορεί να δοθεί εξήγηση. Γι’ αυτό.
Ταυτότητα της παράστασης
Τίτλος του έργου: «ΙΩΝ» ( ή περί Ιλιάδος)
Συγγραφέας: Πλάτων
Θίασος: Ομάδα ΗΘΩ
Σκηνοθεσία: Λένα Φιλίπποβα
Κοστούμια: Χρήστος Κωνσταντέλλος
Σκηνικά: Νικόλας Κουρνιάτης
Κίνηση: Στέφανι Τσάκωνα
Επιμέλεια ήχων- μουσικής: Λένα Φιλίπποβα
Σχεδιασμός Φωτισμών: Λένα Φιλίπποβα
Φωτογραφίες: Τσέτσι Τσάνκοβ
Παίζουν οι:
Χοβίκ Καραμπετιάν
Χρύσα Κοτταράκου
Ελευθερίου Κωνσταντοπούλου
Λίνα Λαμπροπούλου
Πληροφορίες της παράστασης
Θέατρο: TempusVerum – Εν Αθήναις
Παραστάσεις: Κυριακή 26/11, 3/12, 10/12 και 13/12(Τετάρτη)
Ώρες παραστάσεων: 19.00
Διάρκεια: 50 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ γενική και 8 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65)